Till startsidanTill startsidan

Så anpassar du företaget till en recession

I coronakrisens spår blir det tungt ekonomiskt för väldigt många småföretag. Vad kan man göra för att förbereda sitt företag för en recession?

Erik Sjölander, näringspolitisk talesperson på Småföretagarnas Riksförbund, förklarar att många medlemsföretag känner en stor oro och fasa.

”Detta är inte en recession, det är en kris som ramlar ner i huvudet på folk. Det är ett regeringsbeslut som kommer i onsdags som ger sådana här katastrofala följder”, säger Erik Sjölander.

Det man som företagare kan göra för att förbereda sig är att skära i kostnader, som att dra ned på beställningar, minska personalstyrkan och diskutera med banken.

En annan lösning enligt Erik Sjölander är att vara uppfinningsrik och hitta nya affärsidéer.

”Om jag har en taxi och inte har några kunder att köra kanske jag kan köra ut mat till pensionärer som inte ska gå ut och handla efter reglerna eller prata med någon restaurang om jag kan köra ut saker eller vad det nu är för hjälp som människor behöver”, säger han.