Ekonomikanalen

Så behåller Ericsson kreativiteten

Hos telekomjätten Ericsson får personal under fria former utveckla affärsidéer samtidigt som lönen rullar in som vanligt. På så sätt behålls kreativa medarbetare och innovationer inom koncernen.

Ericsson Garage är hubbar för innovation som drivs lokalt från olika Ericssonkontor.

På kontoret i Göteborg bubblar det av idéer. Jonas Wilhelmsson som är Ericsson Garage Representative visar upp en rad olika prototyper. Allt från ett uppkopplat växthus till en självkörande cykelfärja.

”Man kan göra saker utöver det man är anställd för – som många brinner för ändå”, säger Wilhelmsson.

Sedan några år tillbaka driver företaget Ericsson One: ”Det är bolagets globala accelerator och inkubator för idéer som kan bli affärsmöjligheter för Ericsson”, förklarar Louise Hultén, innovation enabler på företaget.

En anställd som har drivit sin idé är Fredrik Flyrin. Han arbetade med tjänsteutveckling av mjukvarusystem när intresset för drönare väcktes.

”Jag tror att drönare är en stor affärsmöjlighet för Ericsson”, säger han och fortsätter: ”I framtiden måste man flyga bortom synhåll – där kommer telekomnätet till sin rätt och möjliggör detta”.

Flyrin började med sitt projekt på lokalnivå, för att sedan pitcha in den till Ericsson One.

Avslutningsvis delar han med sig av sina bästa tips till den som vill bli intraprenör.

Redaktör: Anders Frick