Ekonomikanalen

Amazon skrämmer inte Lyko

Med försäljning av hår- och skönhetsprodukter online är Lyko i Vansbro ett av Sveriges snabbast växande företag. Aktiekursen har rusat med över 600 procent på ett år. Men bolagets historia började redan för 75 år sedan.

Efter sex års fångenskap i nazisternas koncentrationsläger släpptes den polske frisören Frans Lyko fri 1945 och hamnade i det lilla samhället i Dalarna. Där öppnade han några år senare en herrfrisering.

Hans son Stefan Lyko valde samma bana och startade själv en frisersalong på tidigt sjuttiotal. Strax efter millennieskiftet skaffade han en hemsida för att kunna sälja produkterna som fanns i salongen – och grunden för succéföretaget var lagd.

Affärerna började ta fart på riktigt 2008 när Stefan Lykos dotter Erika kommer in i bolaget och sonen Rickard tillträder som vd.

Rickard Lyko hade höga ambitioner - målet var, och är fortfarande, att företaget ska bli lika stort som H&M och Ikea.

Det tog Lyko tio år att gå från ett par frisörstolar, fyra anställda och en mindre e-handel till miljardomsättning och över 600 medarbetare.

Efter att ha invigt ett nytt mer effektivt jättelager i Vansbro februari 2020, är nu målet att år 2028 passera en omsättning på 10 miljarder kronor.

E-handelsjätten Amazons intåg i Sverige ser Rickard Lyko mest som positivt: ”Det skyndar på förflyttningen från fysisk handel till digital”, säger han.

Reporter: Jonas Harrysson