Ekonomikanalen

Här lever pappersboken vidare i en digitaliserad värld

I och med digitaliseringen har ett nytt kapitel inletts för bokbranschen.

Ett färskt exempel på detta är det nyligen presenterade samarbetet mellan ljudbokstjänsten Storytel och streamingtjänsten Spotify.

Finns det fortfarande rum för små förlag som satsar på pappersböcker i dessa tider? Ja, det menar Martin Kaunitz och Thomas Olsson som startat upp förlaget Kaunitz-Olsson.

Kaunitz och Olsson är inte bakåtsträvare som ser digitaliseringen som något som enbart är negativt för bokbranschen. De ger själva ut en del ljudböcker. Men de har även valt valt att satsa på en nisch där de menar att den fysiska boken är överlägsen.

”Digitaliseringen funkar inte på konst och serier, varken med e-böcker eller ljud” säger Thomas Olsson.

Ljudböckerna har förändrat förlagens arbetssätt, intäkter och kostnader radikalt. De ställer dessutom andra krav på de böcker som produceras menar Martin Kaunitz.

”För att en ljudbok ska funka bra får den inte vara för lång, den får inte ha för långa eller för korta meningar, den får inte ha för många karaktärer, den får inte ha konstiga liknelser och den ska helst ha en tydlig klimax” säger han.

Intervjun med Kaunitz-Olsson och intervjuförfrågan till Storytel gjordes dagarna innan samarbetet mellan Storytel och Spotify offentliggjordes.

Reporter: Jonas Frändén