Ekonomikanalen

Hemmagastronomi draglok när Luleå blev matstad

Stål- och hockeystaden Luleå har blivit matstaden Luleå och en stor anledning till det stavas Hemmagastronomi, matnavet som startades av den hemvändande stjärnkocken Simon Laiti 2008.

Hemmagastronomi startade i liten skala men är nu allt från restaurang och bageri till delikatessbutik och ett ställe för matlagningskurser.

”Målet var att sprida matglädjen och matkulturen som vi har i Norrbotten”, säger han.

I dag har centrala Luleå fyra restauranger med i restaurangguiden White Guide. En bra siffra för en kommun med 79 000 invånare. Före pandemin fanns till och med sex White Guide-restauranger, men efter en dipp under 2020 och 2021 har näringen hämtat sig.

”Jag tycker att restaurangerna har varit otroligt kreativa och man har kämpat på väldigt bra och det ser vi också på siffrorna att man faktiskt har återhämtat sig”, säger Karin Åberg, affärsutvecklare på Luleå Business Region.

Att göra en stad eller en region till en matdestination är det många som har försökt men färre som lyckats. Så vad är hemligheten? Utöver tillgången till bra råvaror och kreativa krögare är det viktigt att låta maten och restaurangupplevelserna få ett stort utrymme i marknadsföringen, menar Karin Åberg.

”Vi jobbar ganska mycket internationellt på privatresesidan och vi får flera nya direktflyglinjer i vinter, från London till exempel”, säger hon.

Enligt Simon Laiti finns det flera orsaker till att Luleå har lyckats: ”I grund och botten handlar det om passionen. Vi älskar vårt yrke, våra leverantörer, våra råvaror, våra gäster och att jobba med service.”

Redaktör: Jonas Frändén