Till startsidanTill startsidan

"Medier som står upp för trovärdighet vinner i längden"

Den 1 januari började den nya spellagen gälla och reklam för spelbolag tillåts nu i större utsträckning. Jan Scherman har jobbat många år i mediebranschen och han ser flera fallgropar för bettingreklamen framöver.

Bland annat menar han att den enorma mängd reklam på i stort sett alla plattformar kan ha motsatt effekt på konsumenterna och får politikerna att höja ett varningens finger. Dessutom kommenterar han det faktum att många medier sponsras av just spelbolag och att granskningen av branschen kan bli lidande.

”Granskning av annonsörer kan leda till annonsbojkott, men medier som står upp för sin trovärdighet vinner i längden”, säger han.

Civilminister Ardalan Shekarabi (S) har uttryckt kritik mot marknadsföringen och har kallat spelbolagen till ett möte 14 februari för att diskutera måttfullheten i reklamen. Om aktörerna inte kommer överens kan hårdare reglering vara aktuellt.

Programledare: Ara Mustafa