Ekonomikanalen

Nej till spelreklam har kostat Offside miljoner

”Stolta att vi vågade och har löpt linan ut”

I en tid när många tidskrifter kämpar för sin överlevnad har fotbollstidskriften Offside sagt nej till spelreklam, och därmed till över en halv miljon kronor årligen i annonsintäkter. Offsides ansvarige utgivare Anders Bengtsson och parhästen Johan Orrenius upplevde att det inte gick att ta emot pengarna från spelbolagen med bibehållen trovärdighet.

”Vi kände någonstans att ska det finns någon som står på utsidan och granskar spelbolagsbranschen så är det nog vi som ska göra det, med den inbyggda trovärdigheten som vi hade”, säger Anders Bengtsson.

Intäktstappet på över en halv miljon per år motsvarar cirkla 25 procent av Offsides totala annonsintäkter och Anders Bengtsson berättar att styrelse och ägare “inte jublade” när de fick höra om planerna på att tacka nej till spelreklam.

Nu har det snart gått fem år sedan Offside fattade det djärva beslutet och trots att det kostat mycket pengar ser Anders Bengtsson beslutet som en framgång.

“På längre sikt så har detta gynnat oss, vår trovärdighet har fått ytterligare en skjuts i rätt riktning och jag tror att vi framför allt känner oss jävligt stolta att vi vågade och att vi har löpt linan ut.”

Redaktör: Jonas Frändén