Till startsidanTill startsidan

Nikotinreglering öppnar nya möjligheter

Tobaksfria nikotinpåsar har funnits på snusmarknaden i ett par år. Christofer Fjellner, tidigare Europaparlamentariker, berättar att produkten är så pass ny att det inte finns någon specifik produktreglering varken i Sverige eller någon annanstans. Något som han beskriver som unikt.

Sverige är ett av de länder som börjar utreda hur nikotinpåsarna ska klassificeras. Regleringens utformning är viktig för bolag som hoppas på ökad export. Det är framför allt marknadsföringen som Christofer Fjellner tror kommer att regleras hårdare.

Swedish Match har i dag 75 procent av den amerikanska marknaden för nikotinpåsar.

”Det har blivit en väldigt betydande del utav verksamheten”, säger Karri Rinta, analytiker för Swedish Match på Handelsbanken, och uppskattar att nästan 25 procent av den totala vinsten för bolaget kommer från påsarna.

Gavin O’Dowd, vd för Haypp Group, uppger att intresset för produkterna har funnits på den nordiska, snusvana marknaden länge och att det nu växer kraftigt i resten av världen.

”Vi ser fantastisk tillväxt för sektorn i USA, Storbritannien, Tyskland och generellt marknader där det finns stor aptit för mindre hälsofarliga produkter för de som redan röker”, säger han.

Redaktör: Nicolina Söderqvist