Ekonomikanalen

Så sätts estimaten hos Pinpoint

Vad är estimat och vem kan egentligen sätta dem? Det diskuterades med Pinpoints vd Mona Norman i Uppesittarkväll 24 augusti.

”Estimaten är sifferdelen som är framåtblickande i en analys”, berättar Mona Norman.

”Estimaten ger en prognos och en förväntansbild på hur mycket ett bolag ska prestera”, fortsätter hon.

Traditionellt har estimat satts av aktieanalytiker som får betalt för att göra det. Pinpoint menar att det inte behöver vara så utan att vem som helst kan sätta estimat.

För att få lämna estimat för noterade bolag hos crowdsourcing-plattformen Pinpoint krävs att man registrerar sig med bank-id. Estimat sätts på försäljning och resultat.

Via algoritmer där bland annat de som tidigare varit duktiga på att sätta estimat får högre vikt räknas sedan ett medelvärde fram. I genomsnitt lämnas det in drygt 20 estimat per bolag på Pinpoints plattform. Bolagen som är med på plattformen betalar för att vara med.

Mona Norman menar att det är enkelt att sätta estimat. Det handlar om att googla fram nyheter om det aktuella bolaget och om att läsa delårsrapporter, med fokus på vd-ordet.

Se hela Uppesittarkväll här