EFN 10 årEFN 10 år

Stålbad för handeln i Örebro

Stina Storm, vd City Örebro, beskriver läget för verksamheterna i Örebros citykärna som tuff. Även om staden inte är lika hårt drabbad som större städer, märks ändå coronavirusets effekter av.

”Vi märker ett stort tapp på besökare och många medlemmar är väldigt bekymrade”, säger hon.

Några av de som har det tuffast är de externa galleriorna, som många undviker, medan butiker i city kan få ett uppsving. Vilken bransch som berörs mest av krisen i Örebro är ännu inte synbart men många har det kämpigt ekonomiskt.

”Det är ju en tävling i elände”, uppger Stina Storm och tillägger att det i krisens svallvågor också kommit en del kreativa lösningar. Som en digital modeshow och kundköp via videosamtal som levereras med cykelbud.

Samtidigt ökar behoven och utvecklingen av digital handel snabbas på för butikerna.

”Den förändring som var på gång inom framförallt handel, det stålbadet sker ju mycket hårdare, mycket tuffare och mycket snabbare nu”, säger Stina Storm.

Hon råder företagare som börjar bli desperata över situationen att ta kontakt med en centrumorganisation som arbetar med samverkan för att få stöd.

”Även om man inte kan träffas kan man ändå bolla idéer, tillsammans är man starkare.”

Redaktör: Jonas Harrysson.