STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Alimak, som levererar vertikala transportlösningar för industri- och byggsektorerna, anser sig vara väl positionerade för en förbättrad marknadssituation som företaget tror kommer att komma under 2025. Någon stor förbättring väntas dock inte under det närmaste halvåret.
Det säger Alimaks vd Ole Kristian Jodahl i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt i samband med onsdagens kapitalmarknadsdag.
Hur är affärsklimatet och vad hoppas ni på för framtiden?
"Man får leva med det affärsklimat som råder. Vi har bra tillväxt på våra industriområden. På vindskraftsområdet har det varit bra tillväxt. Byggsektorn har varit tung länge, speciellt inom höga konstruktioner, vilket även divisionen Facade Access är exponerad mot. När ränteläget kommer ned förväntar vi oss dock att den marknaden ska återhämta sig. De grundläggande behoven finns där. Exakt när det sker är svårt att säga, men vi bygger en organisation som ska vara på tårna och vara redo att hantera de makroekonomiska effekter som kommer oavsett vilka de är", svarar Alimak-chefen.
Han anser att bolaget är välpositionerat för en förbättrad marknadssituation under 2025.
"Det är svårt att se någon stor förbättring i marknaderna det närmaste halvåret utan det handlar mer om att man tror att det kan ske under andra halvåret 2025", tillägger han.
Kan ökade infrastruktursatsningar väga upp för färre byggrelaterade uppdrag på hög höjd?
"Bygg kommer fortsatt vara en viktig del. Den är mer cyklisk än andra delar och därför är det viktigt att vi inom alla områden ser över hur vi kan använda vår kompetens. Vi tar en del fina projekt inom infrastruktur och ser att det området kommer att växa för oss. Det ger oss mer motståndskraft", svarar Alimak-chefen.
Bolaget var tidigare nischat i hur man såg på produkter och kunder, enligt Ole Kristian Jodahl som kom in som vd från externt håll under 2020.
"Vi har breddat det. Det gör att man ser fler tillväxtmöjligheter än tidigare", hävdar han.
Ni har gjort flera förvärv historiskt. Hur förvärvshungriga är ni nu och vilket utrymme har ni?
"Förvärv är en viktig bit av vår resa även framöver. Vi verkar på en fragmenterad marknad. Vi fokuserar på organisk tillväxt, men förvärv är ett naturligt tillägg i vår affärsmodell. Nu när vi har tagit ned skuldsättningsgraden är vi i en position där vi kan börja förvärva lite igen."
Nettoskulden i förhållande till ebitda-resultatet var 2,12 gånger i slutet av september, vilket kan jämföras med Alimaks finansiella mål om max 2,5 gånger.
Hur går integreringen av storförvärvet Tractel från 2022 som gjordes för 5,3 miljarder kronor på kassa- och skuldfri basis?
"Det går väldigt bra. Vi är jättenöjda med det förvärvet. Vi har tagit hand om den värdering vi köpte bolaget till. Vi har absolut behållit värdet av Tractel och lyft det. Redan första året lyfte vi den organiska tillväxten och lönsamheten. Vi har behållit människorna. Finanschefen från Tractel - Sylvain Grange - är ju koncernens finanschef och Tractels vd Philippe Gastineau leder två av våra divisioner - han driver transformationsarbetet i divisionen Facade Access respektive driver divisionen Height Safety and Productivity (HSPS) som är kärnan av Tractel", säger Ole Kristian Jodahl.
Vad ser ni för befintliga synergier mellan koncernbolagen och finns det även orealiserade sådana?
"Varje division opererar självständigt. Det har varit en viktig bit i vår organisationsmodell. Inom vissa områden delar vi kunskap, såsom att alla jobbar på höjd och jobbar med säkerhetsaspekter. Digitalisering är ett område som vi stödjer med från gruppen centralt."
Är du nöjd med den övergripande koncernstrukturen? Behöver något område adderas eller avyttras?
"Vi är nöjda med det nuvarande upplägget med fem divisioner. Vi har inga planer på att avyttra och jagar ingen ny vertikal utan fokuserar på de vi har. Man ska aldrig utesluta något, men vi har ingen sådan plan. Vi har däremot förvärvsplaner och ser möjligheter att driva förvärv inom alla fem divisioner, kopplat till nya produkter, tjänster, teknologier och kanske även geografier", säger Ole Kristian Jodahl.
Varje division har en egen global serviceorganisation. Kan det finnas synergier på det området?
"När jag kom till bolaget 2020 hade vi en global serviceorganisation, men från det året lät vi varje division driva sin egen serviceaffär. Vi menar att det har varit väldigt lyckat eftersom de arbetar med olika kunder och olika produkter för det mesta", säger Alimak-chefen.
Har ni i spåren av dödsolyckan i Sundbyberg med en Alimak-bygghiss behövt bygga om bygghissprodukterna så att mänskliga installationsfel inte kan få dödliga konsekvenser?
"Det var inget fel på maskinen i sig. Det vi har tagit in i vårt arbetssätt är hur vi kan vara med att säkerställa att en hiss blir säkert installerad, underhållen och använd. Där har vi byggt in tekniska funktioner som gör att om brukaren vill – byggbolag, uthyrningsbolag eller fackföreningar – så finns det nu funktionalitet som gör att man inte kan starta maskinen om den inte är installerad eller underhållen av någon med certifikat. Vi organiserar ett möte i Norden med dessa intressenter i nästa vecka. Vi hoppas att branschen tar till sig den här modellen. I många länder finns det inga formella krav på den som sköter installationen."
Är det ett kodlås eller liknande?
"Det är en digital tjänst. Man måste ha ett nyckelkort eller kod från oss som bara den som är certifierad kan få", svarar Ole Kristian Jodahl.
Alimaks kapitalmarknadsdag pågår i Stockholm mellan klockan 14:00 och 17:00 på onsdagseftermiddagen.