”Medierna höjer entreprenörer till skyarna för att sedan jaga dem med högaffel. Nu är det Northvolt och Peter Carlsson som är villebrådet. Har historien inte lärt oss något alls?” Så skriver Camilla Bergman, vd för Impact Loop, i en uppmärksammad krönika där den samlade affärspressen får en rejäl släng av sleven för det aktuella drevet.
Camilla Bergman var tidigare vd för affärssajten Breakit, men driver numera Impact Loop, som skriver om impactbolag. Hon har länge stört sig på hur affärsmedia hajpar människor för att sedan sänka dem, och menar att krisen i Northvolt blev ett tydligt exempel på detta.
– Jag tycker att vissa krönikörer använder ord och hånfulla epitet som går över gränsen. Jag tycker att det finns en machokultur inom affärsmedia som ganska ofta skiner igenom i spalterna. Man vill vara som Richard Bråse eller Andreas Cervenka och tävlar lite om att vara tuffast i klassen, säger Camilla Bergman till EFN.
Från hajp till högaffel; Hur tycker du att journalistkåren och media borde agera istället?
– Medierna borde våga vara mer sunt kritiska i början, när en ny entreprenör eller profil äntrar scenen. Skriv inte bara idolporträtt utan våga ställa kritiska frågor också. Och sen när en eventuell kris slår till borde nyhetscheferna stanna upp lite, inte bara börja varje morgonmöte med typ "Vad har vi på Northvolt?". Framförallt ska man aldrig skriva elaka epitet som gränsar till förtal, säger Camilla Bergman.
Vilken typ av diskussion hoppas du uppnå med din spetsiga krönika?
– Jag skrev utkastet till krönikan samtidigt som jag nattade min son, liggandes på golvet, och med facit i hand är den rätt spretig. Men när jag nu tänker på det så hoppas jag att affärsmedia ser över sin tonalitet, slutar använda så hårda ord och mitt i en sådan här kris vågar stanna upp och fundera på om man deltar i ett drev eller inte, säger hon.
Men hur ser du på det faktum att Northvolt inte hinner producera och leverera batterier i sådan takt som det var tänkt?
– Jag vill egentligen inte bli en försvarare för Northvolt, men om jag nu ändå ska säga något så vet jag av egen erfarenhet som entreprenör att det mesta INTE går som man tänkt sig under resans gång. En person sa till mig att saker tar dubbelt så lång tid som man tänkt och kostar dubbelt så mycket, och det är i alla fall sant vad gäller mitt eget bolag, säger hon.
Du skriver att du i fallet med Northvolt tycker dig se att ideologi lyser igenom, med hårdare tongångar, hånfulla ord och ett uppskruvat tempo. Hur menar du?
– Jag tycker att vissa journalisters åsikter om techentreprenörer och den gröna omställningen skiner igenom även i den journalistiska bevakningen. Till exempel hur man slagit upp stort hur mycket skattepengar Northvolt får, när det är en spottstyver jämfört med bolag i USA eller Kina. Eller som när tidningen Arbetet som gör ett reportage om Peter Carlsson och sätter "skvatt galen" i rubriken. För mig är det inte fakta – det är ideologi, säger Camilla Bergman.
Varför tror du att nationalekonomer som Christian Sandström och Magnus Henrekson så ofta återkommer som "experter" på den gröna omställningen när man redan på förhand vet deras inställning?
– Här tror jag faktiskt inte att det handlar så mycket om att driva någon sorts agenda, utan mer om att många nyhetsjournalister inte riktigt vet hur man hittar nya experter eller intervjupersoner. Själv lärde jag mig det när jag jobbade mer med feature på Cosmopolitan och Driva Eget – då skulle vi alltid ha diverse case och det var bara att ge sig ut och leta. Jag har märkt att just den kunskapen lite saknas på nyhetsredaktionerna och då ringer man samma gamla namn, säger Camilla Bergman.