Från fobi till konst – bananen berör
Det här är veckan då bananen fick den svenska regeringen emot sig.
Bananen – inte vem som helst utan tvärtom en mäktig fiende.
Detta har hänt:
Det började med att jämställdhetsminister Paulina Brandberg (L) för några år sedan själv gick ut på sociala medier och konstaterade att hon ”har världens knäppaste fobi mot bananer”.
Sedan parodiserades detta i SVT:s Svenska Nyheter och Expressen gjorde en nyhet av det.
Antagonisten Teresa Carvalho (S) valde att uttrycka det kamratligt:
”Vi må ha haft många tuffa debatter om villkor i arbetslivet, men i den här frågan står vi enade mot en gemensam fiende.”
I en tilläggskommentar till Expressen säger hon:” Jag känner obehag och blir kallsvettig men lärt mig att hantera det i vardagen.”
Statsminister Ulf Kristerssons kommentar i samma tidning:
”Jag har all respekt för människor som har olika fobier”.
Inte vem som helst
Politiker brukar vara känsliga för att stöta sig med starka väljargrupper och bananen är enligt Mathem en av våra mest populära frukter. Vi äter i snitt 120 bananer per person och år i Sverige (obs gäller ej jämställdhetsministern) och konsumtionen i EU ligger på stadiga 5,7 miljoner ton per år. Vilket på nio år ökat med ett halvt ton.
Svensk Dagligvaruhandel har siffror för 2022 för den svenska konsumtionen och däri går att konstatera bananens särställning med en import om cirka 192 000 ton om året till Sverige. På andra plats kommer äpplen med en import om cirka 82 000 ton året. Till skillnad från bananerna är äpplets trend vikande.
– Vi äter väldigt mycket bananer. Strax under 200 000 ton 2024 om det följer volymutvecklingen senare åren enligt Jordbruksverkets siffror. Det är den klart största varugruppen av alla frukter vi importerar. Värdet är lite svårare att beräkna då det beror på valutakurser, säger Cecilia Anneling på Svensk Dagligvaruhandel.
Enligt Mathem är den banansort som säljs mest i Sverige av sorten Cavendish men det går även att hitta Gros-Michel-bananer.
I Sverige sedan 1909
Det är därför ett milt antagande att bananen har rätt många allierade och det bekräftas dessutom av Richard Tellström. Han har blivit folkkär matforskare med hela svenska folket och syns i allsköns populärkulturella sammanhang. Just nu befinner sig Tellström på villovägar i Norge men har ändå tid att dra en lans för bananen.
– Bananen hamnar sällan i bråk och brukar inte nämnas i den här typen av sammanhang, så det är förvånande att bananen dyker upp i nyhetsflödet så här. Men samtidigt lite trösterikt med tanke på hur det ser ut i världen. Ska man förstå vad den här debatten handlar om egentligen visar den att alla i Sverige har en relation till bananen. Granatäpplet eller någon annan mer apart frukt hade inte lyckats med detta.
Tellström fortsätter:
– Man ska komma ihåg att den första bananbåten ankom Sverige redan 1909 och därför har bananen funnits med länge. Egentligen är det en ört och har sin plats som mellanmålsfrukt och stödmat om man blir hungrig. Sedan 90-talet är det en klassisk kontorsfrukt och äts egentligen bara varm till Flygande Jakob idag.
Richard Tellström påpekar även att det här är en utseendefråga:
– Bananen har en visuell särställning med sin vackra gula färg och med sin böjda form som medför att den signalerar något positivt och vänligt. Alla har positiva associationer till bananen och när någon avviker blir det stor diskussion och väcker många känslor.
Nåja, nästan alla.
Bananfluga
Bananen är något mer än så.
1967 designar Andy Warhol det ikoniska bananskivomslaget till Velvet Underground och sedan har just bananen följt hjälpt honom att uttrycka fascinationen för konsumtionskulturen.
2019 blev en annan konstnär, Maurizio Cattelan, uppmärksammad vid konstmässan Art Basel i Miami för att ha tejpat upp tre bananer på en vägg och sålt dem för cirka en miljon kronor.
Redan 2000 upplyste konstnären Joe Morford att han gjort samma sak men med en helt annan prislapp och sedan var det bananbråket i gång.
På den populärkulturella scenen har även kreatören Lasse Åberg trängts med sina banantolkningar som inkluderar både sånger, en duo med namnet Trazan och Banarne samt visuella konstverk som BananFluga.
Sina Samadi är kanske mer känd som Sean Banan och har medverkat både i Melodifestivalen och andra shower.