STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bilåterförsäljaren Bilia är i en bättre position mot tillverkarna i dag än vad som tidigare varit fallet. Det är budskapet från vd Per Avander i samband med bolagets kapitalmarknadsdag som hålls i Stockholm på fredagen. Att bolaget ska nå sitt långsiktiga marginalmål under 2025 ser dock vd:n inte som troligt.
"För fyra-fem år sedan pratade alla om 'car-sharing', abonnemang, online- och direktförsäljning och allt var det var. Det självförtroendet är helt borta. Man har skrotat det mesta av dem idéerna och vi är i en bättre position i dag", säger Bilia-chefen till Nyhetsbyrån Direkt.
Men biltillverkarna mår ganska dåligt just nu. Hur påverkar det Bilia?
"Det är en utmanande situation. Biltillverkarna kunde höja priserna ganska rejält mellan 2019 och 2023, och då har man kunnat tjäna ganska mycket pengar. Nu är situationen den omvända och nu känner vi att tillverkarna måste få ut bilarna. Men vi ser framför oss att försäljningen ska komma tillbaka", säger vd:n.
Han noterar att konsumenterna vänder sig till begagnade bilar i högre utsträckning i dag än tidigare.
"Vi tappar mycket på nya bilar just nu, och säljer vi för lite bilar så blir det svårt att täcka alla fasta kostnader", säger Per Avander.
I det tredje kvartalet gjorde Bilia en vinst på 96 miljoner kronor i försäljningen av begagnade bilar medan nybilsförsäljningen gjorde en förlust på 23 miljoner kronor. Torsdagens dubbelsänkning från Riksbanken kan visa sig bli nödvändig tändvätska åt nybilsförsäljningen, tror vd:n.
Bilias verksamhet är uppdelad på bilförsäljning och service, där serviceverksamheten utgjorde 74 procent av Bilias operativa rörelseresultat i det tredje kvartalet.
Bilia har ett långsiktigt mål om att ha en rörelsemarginal överstigande 5 procent över en konjunkturcykel. I det tredje kvartalet var den siffran 3,1 procent och för de första nio månaderna uppgick rörelsemarginalen till 3,5 procent. Att Bilia skulle nå 5 procent under 2025 ser vd:n inte som troligt.
"Det tar längre tid än så. Vi tror inte att vi når en normalmarknad vad gäller bilförsäljning och vi måste upp till en normalmarknad först så att vi får i gång leveransverkstäderna. Sedan kommer vi inte hinna få ordning på den nya bildemonteringen heller", säger han.
För att få upp marginalen krävs en rad åtgärder som bolaget ska presentera närmare under kapitalmarknadsdagen.
"Det går att förbättra servicemarginalen. Serviceaffären har tappat lite grann, framför allt i Norge och där har vi en rad nya satsningar. Sedan har vi också verkstäder som inte når full kapacitet när vi inte säljer tillräckligt med bilar", säger Per Avander.
En del nyförvärvade verksamheter och bolag har inte heller en marginal i nivå med övriga Biliaaffären enligt vd:n.
"Men vi har visat förut att vi kan fixa de här verksamheterna om vi får lite tid på oss."
På vilka marknader ser du mest tillväxt för Bilia framgent?
"Jag tror att det finns mer att göra i Luxemburg, och i Belgien är vi jättesmå, vi är 5 procent av BMW-försäljningen i Belgien, så vi skulle kunna växa där. I Sverige går det alltid att komplettera verksamheten. Det enklaste är att förvärva mer i länder där vi finns och med våra befintliga varumärken."
Så ni har inga planer på att gå in på nya marknader?
"Nej inte just nu, vi ska gräva där vi står. Vi har köpt på oss ganska mycket så vi har att göra med det vi har. Vi skulle kunna tänka oss att köpa en bildemontering till i Sverige eller Norge, men vi kommer att vara försiktiga med våra pengar."