General Motors skrotar satsning på robottaxi

Den amerikanska fordonstillverkaren General Motors skrotar robottaxi-satsningen Cruise, som tidigare hajpats upp som en bärande del av visionen att fördubbla omsättningen i bolaget till 2030. Projektet blev för dyrt, konstaterade vd Mary Barra i ett konferenssamtal på tisdagskvällen.

Publicerad: 11 dec. 2024, 09:18Uppdaterad: 11 dec. 2024, 09:18
Hämta EFN:s app - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Det är tre år sedan Cruise-projektet, ämnat att utveckla självkörande fordon, nådde sin kulmen med presentationen av robottaxin Tostada. Modellen blev aldrig verklighet bortanför testmiljön och nu stängs projektet och infogas i GM:s övriga verksamhet med betydligt lägre målsättningar än tidigare.

Cruise-kvarlevan kommer verka inom utveckling av avancerade säkerhetssystem för GM:s modellportfölj och i framtiden förhoppningsvis bidra till självkörandeförmågor.

Vd Mary Barra ger med beskedet upp förhoppningarna om att transformera General Motors till ett teknikbolag med flera plattformar och en robottaxiverksamhet som skulle driva upp omsättningen med 50 miljarder dollar redan 2030 via användaravgifter och abonnemangstjänster, siffror som alltså var liktydigt med en dubblering av omsättningen via autonoma elbilar.

GM har också redan skalat ned målen för elbilsförsäljning, likt i princip hela den övriga bilindustrin.

"Vi fick titta närmare på kostnaderna för att lyckas få ut robottaxiverksamheten på vägen och därefter hålla den vid liv och växa den, och det blir ganska mycket kapital då. En robottaxiverksamhet är inte GM:s kärnverksamhet", sade hon i ett konferenssamtal på tisdagskvällen.

9 miljarder dollar investerade

Det är snart tio år sedan GM formulerade sina målsättningar för autonom fordonsteknik, vilket då sågs som en stor omställning och modernisering av den klassiska amerikanska biltillverkaren. Ambitionen var att ta upp kampen med Silicon Valleys teknikbolagsjättar, som börjat göra framstötar för att modernisera fordonstekniken med elbilar och mjukvaror, framför allt Tesla men också andra entreprenörer som ofta fått kapitalstarka big tech-bolag i ryggen.

De senaste tio åren har GM investerat omkring 9 miljarder dollar i Cruise, som tävlat med Google-ägda Waymo om att sätta ut robottaxifordon i amerikanska städer. Nu tycks dock Waymo ha klivit förbi och expanderat kraftigt, samtidigt som Tesla har långt framskridna planer på att göra en framstöt och visat prototyper på ett uppmärksammat evenemang tidigare i höstas.

Under förra året omskrevs Cruise i negativa ordalag efter att en fotgängare skadats i en olycka med en av bolagets bilar. Cruise har just återupptagit testverksamheten innan tisdagskvällens besked.

GM:s förmåga att konkurrera utifrån ett i jämförelse med Google och Tesla minimalt börsvärde på 58 miljarder dollar har lyfts som en allvarlig svaghet i det kapitalintensiva kapprustningen mot den självkörande teknikens förverkligande. Google och Tesla har börsvärden på 2.400 miljarder dollar respektive 1.300 miljarder dollar.

Aktien klättrade runt 3 procent i efterhandeln på tisdagen, efter att beskedet om att Cruise-satsningen läggs ned. Sammantaget kommer beslutet leda till besparingar på omkring 1 miljard dollar per år. 

Tack för din anmälan!

Tack för att du har anmält dig till EFN:s nyhetsbrev! Du kommer nu att regelbundet få de senaste ekonomiska nyheterna, analyserna och insikterna direkt till din e-post.

Vill du ha tillgång till de senaste ekonominyheterna från EFN? - Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom att prenumerera godkänner du att din e-postadress sparas för att vi ska kunna skicka nyhetsbrev till dig

Nästa Artikel
;