Kina-analytikern: Tullinsatser för låga för att ge effekt
I EFN-direkts morgonsändning gästade Kina-analytikern Hillevi Pårup, som pratade om Kinas ekonomiska framtidsutsikter och huruvida EU:s tullinsatser på kinesiska elbilar ger någon reell effekt.
Kinas PMI-siffror för oktober landade på 50,1 vilket är precis över tröskelvärdet för ekonomisk aktivitet. Det är en förbättring från september så siffran låg på 49,8. Oktobersiffran var i linje med de olika prognoser som hade visat att PMI skulle landa någonstans mellan 49,7 och 50,4.
– Detta var också första gången på ett halvår som tillverkningsaktiviteten ökar i Kina, berättar Hillevi Pårup, Kina-analytiker UI, som var positiv till beskedet.
Men ifall det är den senaste tidens stimulanser som har gett önskade effekter på Kinas ekonomi, menar Pårup är för tidigt att säga.
– Jag tror det är först i december som man kan säga om det fått önskvärd effekt.
Framtidsutsikerna för Kinas ekonomi
Kina har under en tid befunnit sig i en övergång från en investeringsledd ekonomi, med investeringar i infrastruktur och fastighetsmarknaden, för att nu driva ekonomin med teknisk innovation. Pårup nämner att Kinas fokus framför allt har varit på produkter som elfordon, solcellspaneler och litiumbatterier.
– Men vad jag skulle säga som är problemet är att den här "nya ekonomin" inte är så ny, säger Pårup i sändningen.
Pårup förklarar att Kina fortsätter slänga pengar på tillverkningssektorn och fortsätter göra stora investeringar, men nu i andra sektorer. Det har lett till en oro bland både kinesiska och utländska ekonomer att en ny bubbla – precis som med fastighetssektorn – kan blåsas upp och i slutändan spricka.
– I allmänhet fortsätter man fokusera mycket på produktionen och inte efterfrågan. Man förlitar sig på att en stor del av den här produktionen ska absorberas av världsmarknaden, berättar Pårup.
Tullinsatser för låga för att ge effekt
EU:s tullar på kinesiska elbilar trädde i kraft igår och rör sig om 18-45 procent. Bakgrunden för införandet av tullarna kommer från en utredning från EU-komissionen. Frågan utreddes då det fanns en oro att elfordonsindustrin i Kina hade gynnats av en orättvis subventionering, vilket skadade elfordonstillverkningen i Europa.
– Många pekar dock på att tullinsatserna är för låga för att få reell effekt på kinesiska tillverkare, då de fortfarande har väldigt stora marginaler, säger Pårup.
Samtidigt får tullinsatserna ganska stora effekter för europeiska tillverkare i Kina, så som Volvo. Tidigare har de europeiska tillverkarna hoppas på ett undantag från tullinsatserna, men nu verkar det utebli.
– Jag tror att Volvo fokuserar mycket på att flytta sin tillverkning från Kina till andra platser, säger Pårup avslutningsvis.