Se tablå

Så har hållbarhet blivit affärskritiskt

Publicerad: 31 dec. 2024, 13:00Uppdaterad: 31 dec. 2024, 13:00
Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Hållbarhet har blivit en affärskritisk fråga, men hur arbetar man egentligen bäst med hållbarhet? Faktum är att det inte är så svårt – det säger Maria Djupström, mångårig konsult inom hållbarhet, till EFN Ekonomikanalen.

Att företagare arbetar aktivt med hållbarhet gör bolagen mer trovärdiga och attraktiva för kunder, anställda och investerare. Det menar Maria Djupström, som arbetar för konsultföretaget Infosure och håller bland annat kurser i hållbarhet för bolag i Göteborgsregionen.

– Hållbarhet är ett väldigt vitt begrepp, men jag tror den absolut största utmaningen för en företagare är att man inte tror att man ska klara av det. Det är för stort och man vet inte var man ska börja någonstans, säger Maria Djupström.

Hon hävdar dock att det inte är så svårt att komma igång, utan att det bland annat handlar om att ta reda på vilka som är ens intressenter, samt vilka kravs som ställs från kunder, medarbetare och samhället runt omkring.

– Plocka russinen ur kakan och spring på det som är viktigt för dig och dina intressenter. Då är det vanlig målstyrning, ambitioner, affärsplan. ”Just do it”, säger hon.

För en del bolag är det affärskritiskt med hållbarhet. På vilket sätt då?

– Det kan vara affärskritiskt på grund av lagstiftning. Om man väljer att inte ta itu med saker eller inser att man måste göra en förändring för kommande lagstiftning. Då kan det vara för sent. Du hittar inte dina leverantörer, du hinner inte utveckla din produkt eller så har konkurrenterna hunnit springa förbi. Men det kan också vara affärskritiskt på det sättet att någonting som idag inte är kostsamt i framtiden blir kostsamt, säger hon.

Hon ger även exempel på bolag som tjänat pengar på att aktivt arbeta mer med hållbarhet:
– En av de exempel jag har är ett företag som hade en stor avfallskategori som kostade pengar att bli av med. När de började med sitt hållbarhetsarbete så kom de på att man kan sälja avfallet, som i det här fallet var kattsand. Så hela deras stora avfallsmängd blev i stället en produkt som gick att tjäna pengar på, säger Maria Djupström.

Medverkande

Anders Frick
Anders FrickRedaktör/Reporter EFN
Maria DjupströmKonsult Infosure