Till startsidanTill startsidan

”Hållbarhet är ingen moralkaka”

Magnus Groth, vd för hygienföretaget Essity, och Johanna Kull, hållbarhetsansvarig på Avanza bank, intervjuas i EFN Marknad.

Stigande råvarupriser har slagit mot Essitys lönsamhet den senaste tiden. Detta är helt enligt förväntningarna menar Magnus Groth. Men det är också något som bolaget kommer att kunna tackla.

”Just i den här cykeln har vi sagt att i slutet av första kvartalet nästa år då ska vi ha rimliga marginaler”, säger Magnus Groth.

Essitys vd berättar också om vikten av att ligga långt framme och sätta ambitiösa mål i hållbarhetsarbetet. Bland annat är det avgörande när det gäller att locka den bästa personalen.

Johanna Kull berömmer Essitys hållbarhetsarbete men hon lyfter även fram fastighetsbolaget Castellum. Branschen står för 30 procent av Sveriges energianvändning och omkring 20 procent av koldioxidutsläppen. Hållbarhet är därmed avgörande och Castellum ligger långt fram.

Hur håller man då som sparare koll på bolagens hållbarhetsarbete? Johanna Kull tipsar om att hålla koll på bolagens IR-sidor och i deras års- och hållbarhetsredovisningar.

Att hållbarhet är viktigt på riktigt när det gäller val av bolag till en aktieportfölj råder det ingen tvekan om menar Johanna Kull:

”Hållbarhet är ingen moralkaka det är en högst finansiell fråga”, säger hon.

Programledare: Ara Mustafa och Albin Kjellberg