Till startsidanTill startsidan

Kinneviks strategi för utdelning, återköp och investeringar

Hälsovård blir allt viktigare för Kinnevik. I dag utgör sektorn 17 procent av investmentbolagets portfölj. Två av investeringarna som bolagets vd Georgi Ganev kommenterar i programmet är Livongo och Babylon Health.

Stefan Wård, analyschef på Pareto, menar att Kinneviks hälsovårdsportfölj är unik, intressant och växande.

Kinnevik har inte bara gjort nya investeringar, man har även sålt av innehav. Ett sådant är Millicom, och den affären ifrågasattes en del.

”Det är väldigt få gånger en förändringsresa är helt smärtfri”, säger Georgi Ganev.

Stefan Wård är positiv till själva affären: ”Kinnevik är mer attraktivt och starkare utan Millicom”.

Konsumentvaror är fortfarande sen största sektorn i Kinneviks portfölj. Zalando och Global Fashion Group är två av bolagen där som diskuteras i programmet.

Minskat fokus på tillväxtmarknader och ökat fokus på mat, med till exempel Mathem, är andra ämnen som avhandlas. Dessutom kommenterar Georgi Ganev tankarna kring utdelning, återköp och investeringar.

Programledare: Albin Kjellberg