Ekonomikanalen

Så ska Ica ta sig vidare efter bunkringshysterin

Dagligvaruhandeln har påverkats på många sätt under ett år med en global pandemi. Per Strömberg, vd för Ica, kommenterar i EFN Marknad hur Ica har känt av detta.

En stor trend är givetvis ökad e-handel. Detta är något som Per Srömberg räknar med kommer att hålla i sig även efter corona.

Andra trender som växt sig starkare under det senaste året är att kunderna efterfrågar satsningar inom hållbarhet och hälsa.

Egna varumärken är något som blir allt vanligare inom dagligvaruhandeln men samtidigt något som ibland anses vara kontroversiellt. Att det skulle vara så är inget som Icas vd känt av:

”Vår bild är att försäljningen av och intresset för dessa produkter växer” säger Strömberg och berättar att egna varumärken i dag står för 26 – 27 procent av Icas försäljning och att man räknar med att det fortsätter att stiga med runt en procentandel per år.

I intervjun kommenterar Per Strömberg även Icas omtalade reklamkampanj, efterfrågan på lokala produkter, konjunkturläget och möjligheten att ge sig in på nya marknader. Dessutom svarar han på ett flertal tittarfrågor.

Programledare: Ara Mustafa