Till startsidanTill startsidan

Familjens pälskling får kosta på

Den amerikanska industrin för sällskapsdjursprodukter värderades 2018 till 72,6 miljarder dollar. Hundägare lägger ned mer pengar än någonsin på husdjuren och hundarna blir allt fler.

”I Sverige lade vi 17 miljarder kronor på sällskapsdjur 2017. Det gäller främst hund och katt och det är en trend som går över hela världen”, säger Ulf Uddman, vd för Svenska Kennelklubben

Ett börsbolag som hakat på trenden är Swedencare, som bland annat tillverkar produkter som förbättrar hundens munhygien. Bolagets stigande aktiekurs har fått Spiltans vd Per H Börjesson att hålla ögonen på sektorn.

”Jag tror på den här långsiktiga trenden att man vill använda den här typen av produkter”, berättar han i Börslunch.

Den stora efterfrågan möts av ett växande utbud av nya produkter och företag med inriktning på hundar. Sonja Catani är vd och grundare av Hugo & Celine och började tillverka hundglass i sitt kök.

”Tre och ett halvt år senare har vi en fabrik och finns i hela världen”, säger hon.

Sektorn oroas inte av hotet om sviktande konjunktur. Enligt Ulf Uddman var lågkonjunkturen 2008 ingenting som märktes i siffrorna.

”Hunden är en del av vår familj och vi väljer att kosta på mer och mer saker”, säger han.

Redaktör: Nicolina Söderqvist