Ekonomikanalen

Färsking satsar allt på sin idé från UF

Närmare 35 000 svenska gymnasieelever driver ett företag med hjälp av organisationen Ung Företagsamhet. För de flesta stannar det vid en nyttig erfarenhet om hur man driver företag men för vissa är det starten på något större.

Det senare gäller till exempel Amanda Larsson och Calle Rosengren. När gymnasiet var över satsade de fullt ut på sitt bolag Färsking, som tillverkar granola. De hade hittat en nisch på marknaden för müsli och granola som de tyckte var värd att satsa på.

”Vi såg att det fanns ett stort behov av ett hälsosamt varumärke för unga”, säger säger Amanda Larsson, grundare och vd för Färsking.

”Känslan var att man så gärna ville se den här idén gå igenom”, säger Calle Rosengren, grundare och säljansvarig för Färsking.

De två Helsingborgsungdomarna ansåg att det var värt att riskera de 25 000 kronor vardera som de var tvungna att lägga in för att starta ett aktiebolag för att få reda på om idén skulle flyga.

I dag finns företagets produkter i 1 200 butiker i Sverige och produktionen är utlokaliserad till Danmark.

Färsking är listat på crowdfundingplattformen Peppins och man har hittills tagit in 20 miljoner kronor i kapital. Ännu så länge visar bolaget inte vinst men förhoppningen är att göra det inom två år.

Att starta ett UF-företag är en bra start på karriären oavsett om man fortsätter att driva eget eller om man väljer att bli anställd. Det visar en undersökning som UF har gjort berättar Cecilia Nykvist, vd för Ung Företagsamhet i Sverige.

Reporter: Jonas Frändén