Se tablå

Hållbarhet gav Kavat fotfästet åter

Publicerad: 22 mars 2019, 14:54Uppdaterad: 1 okt. 2024, 00:47
Kavat är ett ekologiskt skoföretag som vill att kunderna ska konsumera mindre. Det kan verka motsägelsefullt men de säljer allt mer. Den årliga tillverkningen har på tio år ökat från 250 000 par skor till 500 000 par. Magnus Ericson som är vd på Kavat berättar att efter att de hade valt miljöspåret så var det ett par tuffa år när återförsäljare inte ville köpa in deras skor, då de drabbades av något som kallades för "the green gap". När billiga importskor vällde in i Sverige på 1970 talet slogs den inhemska marknaden ut, Kumla hade 70 skofabriker som sysselsatte hela staden. Alla utom två stycken gick omkull, och Kavat höll sig kvar mycket tack vare grundaren Ragnar Karlssons ledord. Pia Karlsson, som är styrelsemedlem och femte generationen i Kavat, berättar att Ragnar Karlssons ledord var att de inte skulle göra "någon skit" utan att skorna skulle vara av bra kvalitet och hållbara, något som blev Kavats räddning. År 2008 miljömärkte de sin första sko under EU Ecolabel.