EFN 10 årEFN 10 år

Instagram hjälpte Maya Delorez på traven

Madelene Törnblom startade som 20-åring e-handeln Maya Delorez som säljer ridkläder. Efter bara fyra år omsätter företaget närmare 100 miljoner kronor och har 24 anställda.

Allt detta har åstadkommits utan en krona i externt kapital.

”Just nu är magkänslan att jag vill driva det här själv framåt”, säger Törnblom.

Vinsten från en hästförsäljning utgjorde startkapitalet och till en början fanns inga pengar över till betald marknadsföring. Då utnyttjade Maya Delorez sociala medier som Instagram för att nå ut till potentiella kunder.

”Vi vet ju vad vi ska bygga innehåll på för att få så mycket engagemang som möjligt”, säger Törnblom. ”Alla våra kunder älskar hästar, alla älskar ridsporten”.

Törnblom har tre tips till den som också driver ett snabbväxande företag.

  • Fastna inte
  • Lita på magkänslan
  • Vänta inte på grönt ljus

”Den som löser flest problem snabbast vinner”, säger hon.

Redaktör: Jonas Frändén