Ekonomikanalen

Många hinder innan partyt är i hamn

Partykungen säljer maskeradkläder och kalasprylar på nätet. Högtider som halloween, student och Alla hjärtans dag innebär högtryck, medan mellanmånader som januari bjuder på en stillsammare försäljningstakt.

”Vinsten vi gör på sista raden kommer de sista tre månaderna på året, så vi vet aldrig hur året går förrän det verkligen är över”, säger bolagets vd Joel Svensson.

Partykungens produkter har ökat i efterfrågan sedan restriktionerna hävts, men man kämpar nu med leveranserna från Asien. Efterfrågan och därmed priset på frakt har ökat rejält, samtidigt som råvarupriserna pressats upp.

Dessutom klättrar både inflationen och lönerna, som kräver ett högre slutpris ut till konsument.

”Det är svårt att hitta en balans där, för kunden måste fortfarande vara beredd att betala priset vi sätter”, säger Svensson. ”Det är en av de största utmaningarna just nu.”

Avslutningsvis bjuder Joel Svensson på några kloka tips, bland annat till den som har mycket kapital uppbundet i lager.

Redaktör: Petra Bergman

Personer

Joel Svensson