Ekonomikanalen

Nytt grepp har vässat Morakniv

Knivtillverkaren Morakniv har på fem år vuxit med 60 procent. Framgången tillskrivs bland annat närvaron i sociala medier.

”Vi har lättast att nå människor som använder knivar i naturen. De älskar knivar! Man märker att man kan förälska sig i en kniv”, säger marknadschefen Debby Döss.

Företaget har etablerat sig på marknader i 65 länder världen över. En lyckad expansion till utländska marknader kräver kunskap om kultur och seder. Bashar Mustafa började som språkpraktikant på Morakniv, men är nu försäljningschef för marknaden i Mellanöstern.

”Affärskulturen är helt annorlunda i Mellanöstern. Kalendern är inte samma, språket är inte samma och marknadsföringssättet är inte samma”, säger han.

Moraknivs vd Henk Noback håller med och menar att Mustafas arbete har gjort stor skillnad.

”Det är viktigt att få in världen i vår verksamhet, så att vi inte sitter här i Mora aoch tror att vi förstår allting”, säger han.

Varje år tillverkas fyra miljoner knivar i fabriken i Mora. Populärast är hantverkskniven med plasthandtag som säljs i 500 000 exemplar om året.

Redaktör: Cecilia Adolfsson