Ekonomikanalen

Rekord för hamnen som blir djupare – men konflikten oroar

En fjärdedel av all svensk utrikeshandel går via Göteborgs hamn, som nu ska muddras och fördjupas till en kostnad av 2,8 miljarder kronor. Skandinaviens största hamn framtidssäkras därmed, vilket gör det möjligt att fortsätta med direkttrafik till såväl USA som Asien. Samtidigt oroar den pågående konflikten i Mellanöstern – något som kan få konsekvenser också i Sverige.

I Göteborgs hamn är det full fart: 2023 blev ett rekordår, och även 2024 har fortsatt i samma tempo. Det säger Stefan Strömberg, presschef på Göteborgs hamn, till EFN.
– På containersidan så var det ”all time high” i hamnen. Det innebär att vi hade tre procents ökning, och totalt gick 914 000 containers över hamnens kajer. Så det var ett fantastiskt år, säger Stefan Strömberg.

Även 2024 har börjat bra, även om de officiella siffrorna inte ännu har rapporterats.
– Vi återkommer till volymsiffrorna för första kvartalet senare i veckan eller i början på nästa vecka, men det ser ut som att vi fortsätter på den inslagna vägen, säger han.

För att framtidssäkra hamnen så genomförs just nu en farledsfördjupning. Hamnområdet som fördjupas är fem kilometer långt och muddringsbehovet är 11 miljoner kubikmeter. Det ska öka maxdjupet för fartygets djupgående från dagens 13,5 meter till 16,5-17,5 meter. Anledningen är att fartygen i världen blir allt större. På 15 år har containerfartygens kapacitet ökat med 50 procent, och redan idag väntar ännu större fartyg på ritborden.

– De största fartygen blir ännu större och går djupare. Fartygen i mellanklassen går också djupare. Det är en sådan trend som gör att vi måste hänga med, eller till och med ligga lite i framkant så att vi är på banan, säger Stefan Strömberg.

Hamnfördjupningsprojektet går under namnet Skandiaporten och förväntas pågå fram till 2027-2028. Budgeten för hela satsningen är 2,8 miljarder kronor, räknat i 2017 års kostnadsläge, och kostnaden delas mellan Trafikverket, Sjöfartsverket och hamnen självt genom Göteborgs stad.
En osäkerhetsfaktor är den pågående krisen i Mellanöstern, men enligt Stefan Strömberg så påverkar konflikten än så länge hamnen enbart indirekt – även om det i dagsläget är svårt att säga hur omfattande det blir.

– Konflikten har en stor påverkan på hela det globala logistiksystemet i och med att fartygen undviker att gå via Suezkanalen, vilket är den närmaste vägen till Europa och Göteborg. Istället går fartygen runt Godahoppsudden, vilket är en betydligt längre väg. Allting påverkar, på ett eller annat sätt, säger Stefan Strömberg.

Reporter: Anders Frick