Se tablå

Så ska e-handeln bli mer hållbar

Publicerad: 25 mars 2020, 15:30Uppdaterad: 1 okt. 2024, 00:28
Hållbarhet blir en allt viktigare aspekt för många företag och inte minst för e-handeln. När fler gör sina köp online i stället för i fysisk butik blir diskussionen om hållbara leveranser, hållbara produkter och att uppmuntra kunderna till att göra hållbara val allt viktigare. Samtidigt står också den digitala handeln inför stora utmaningar när de fysiska paketen ska levereras till köparen inom ett snävt tidspann. ”Om vi fortsätter med den takten för tillväxt för e-handel som de senaste åren, kommer antalet paket fördubblas inom fyra, fem år”, säger Per Ljungberg, vd för Svensk Digital Handel, och uppger att många av ombudens kapacitet är full. ”Då tror jag att paketskåp är en bra, och ganska hållbar lösning, för då kan man leverera flera paket nästan hem men till ett och samma ställe.” Smidiga betallösningar blir allt vanligare inom e-handel. Något som nu tas efter av butiker. Katarina Nordin, nordisk marknadschef Adyen, berättar att Adyen har kopplat samma betalningslösning online som i butiker. ”Det unika med det är att det möjliggör så mycket mer transparens. Du får mycket mer data. Du kan se hur folk rör sig mellan e-handel och butik”, säger hon. Intervjuerna gjordes innan coronapandemin slog till mot Sverige på allvar Redaktör: Anders Frick.