Så vann ridsuccén slaget om Instagram

Ridklädesmärket Equestrian Stockholm har växt som en snöboll in rullning de senaste åren och omsätter åtta år efter starten över 150 miljoner kronor. En viktig anledning till succén är en framgångsrik sociala medier-strategi.

”Jag tror att vi är väldigt påhittiga”, säger grundaren Johanna von Sydow.

Idag har Equestrian Stockholm 440 000 följare på Instagram, enligt bolaget flest i hela världen bland ridklädesmärken på plattformen. Succén där har gjort att varumärket exponerats för väldigt många hästintresserade människor till en förhållandevis låg kostnad.

Men det är lättare sagt än gjort att nå ut. Johanna von Sydow tror att det varit en framgångsfaktor att Equestrian Stockholm i hög utsträckning rekryterat från sin egen målgrupp.

”Då blir det lättare att jobba mot målgruppen”, säger hon.

Innehållet som läggs ut på Instagram är blandat.

”Det är mycket det här med inspiration, man kanske lär sig något, det är övningar, man kanske blir inspirerad av tävlingsryttare till exempel och av färger och våra kollektioner.”

I inslaget berättar Johanna von Sydow också om hur framgångarna på Instagram kan omsättas i försäljning. Hon berättar även om en annan viktig kanal för kontakter med kunder och om hur man ska tänka när allt går i en hisnande fart.

Redaktör: Jonas Frändén