EFN 10 årEFN 10 år

Ässet i rockärmen

-succé för Förboka Facebook

På Ica Nära Ässet i småländska Forsheda har Facebook blivit avgörande för försäljningstillväxten. Med hjälp av konceptet Förboka Facebook har man förutom ökad försäljning även åstadkommit ett bättre pris till kund och minskat svinn.

Konceptet går ut på att butiken erbjuder en vara till rabatterat pris på sin Facebooksida. Kunderna bokar varan i en kommentar inom en viss tidsperiod och därefter kan butiken beställa hem exakt så mycket som efterfrågats. Och efterfrågan finns det.

”Vi kan sälja årsvolymer på en vecka”, säger butikschefen Henrik Grahn.

Förutom de bokade varorna ger själva upphämtningen också en viss merförsäljning, eftersom kunder ofta väljer att köpa annat samtidigt. Det är därför svårt att mäta den exakta effekten på omsättningen.

Till den som vill förbättra sin närvaro på sociala medier har Grahn tre tips.

  • Hitta hjärtat
  • Var dig själv
  • Bygg relation

”Hitta din grej och våga stå för den!” säger han

Redaktör: Elin Nilsson