STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Molnkommunikationsbolaget Sinch har ett stort utrymme att växa framöver.
Det sade Sinchs vd Laurinda Pang vid onsdagens kapitalmarknadsdag.
"Vi är en global ledare inom digital kommunikation på en marknad som är värd 85 miljarder dollar och som väntas visa en marknadstillväxt på 8-9 procent i genomsnitt per år (CAGR) kommande fem åren (2024-2029, reds anm)", sade hon.
Med den tillväxttakten väntas marknaden öka till 130 miljarder dollar år 2029.
Sinchs nya finansiella mål är att i slutet av 2027 visa en organisk tillväxt på 7-9 procent. Förklaringen till varför bolagets tillväxt är något lägre än marknadens de kommande åren ligger i produktmixen.
Verksamheten inom segmentet Networks, som står för 20 procent av bolagets omsättning, visar oförändrad till negativ tillväxt. Verksamheten tynger därmed Sinchkoncernens tillväxt, men bidrar med kassaflöden, förklarade Laurinda Pang.
Högst tillväxt visar segmenten Marketing och Customer Services och dessa växer i en högre takt än marknadens 8-9 procent, enligt Sinch.
På bred front har Sinch en total marknadsandel på omkring 3 procent, baserat på omsättningen. I en snävare definition av marknadsandelen, där Sinchs bruttoresultat ställs mot andra molnkommunikationsföretag, har bolaget en andel på 6 procent. Största sektorkollegan Twilio har en dubbelt så hög marknadsandel och nummer tre i marknaden har en hälften så stor marknadsandel som Sinch, förklarar bolagets strategichef Thomas Heath.