STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Blankningarna i cybersäkerhetsbolaget Yubico har stigit kraftigt sedan i somras. Andelen korta positioner fick ytterligare fart när de första publika blankarna dök upp.
"Jag tycker att vi varit transparanta", säger Yubicos vd Mattias Danielsson till Nyhetsbyrån Direkt.
Enligt ägardatatjänsten Holdings var antalet blankade aktier i Yubico per fredagen den 4 oktober omkring 3,6 procent av det totala aktierna bolaget. I början på juli var andelen blankade aktier i Yubico noll.
En rejäl höjning med andra ord.
Det var bland annat upptäckten i början av september att sårbarhet upptäckts i Infineons kryptografiska bibliotek, vilket används i äldre versioner av Yubikey-enheter, som gjorde att blankningarna tog fart i Yubico. Därefter dök ett par publika blankare upp, som Shadowfall Capital, som gjorde att andelen växte ytterligare.
Aktien backade under ett par dagar nära 20 procent, men har sedan dess återhämtat stora delar av tappet.
Mattias Danielsson uppger att han inte har tagit del av någon blankarrapport, däremot har han sett vissa argument framförda av blankare på den sociala medieplattformen X (tidigare Twitter).
"Det var tre områden som jag minns att de tryckte på. Två dem upplevde jag var missförstånd eller saker som vi hade adresserat, men den här säkerhetsbristen den var korrekt återgiven", säger vd:n.
Till Nyhetsbyrån Direkt uppgav Yubico tidigt att den kommersiella påverkan av den upptäckta sårbarheten, som påverkade äldre versioner av Yubikey-enheter, som "ringa" på kort sikt.
"Vi har klassificeringar av hur allvarligt vi bedömer den här sårbarheten, och där har vi bedömt den som "moderate" på engelska, alltså i det svagare spannet. Orsaken till detta är att en aktör behöver flera faktorer för att kunna utnyttja sårbarheten. Hackaren måste ha fysisk tillgång till nyckeln och ha tillgång till nyckeln under flera dagar. Under denna tid måste plasten etsas bort, och avancerad och ganska kostsam teknisk utrustning måste användas. Efter detta måste nyckeln lämnas tillbaka utan att någon upptäcker att den har manipulerats", säger Mattias Danielsson.
"Vi tar detta absolut seriöst, men i de allra flesta fall så upplever vi att kunderna precis som vi uppfattar det här som en ganska låg risk. Vilket gör att vi bedömer att det har ganska låg kommersiell påverkan för oss", fortsätter han.
Det andra blankarargumentet, enligt vd:n, var en osäkerhet kring Yubicos kostnadsnivåer samt bolagets redovisning och lageruppbyggnad.
"Det hade jag lite svårare att förstå. Att vi har en hög lageruppbyggnad stämmer inte riktigt då den har börjat komma ner relativt sett. Det skedde redan under Q2, så det kändes lite förvånande att de lyfte det. När det gäller intäkterna gjorde vi en justering för en miss i Q2, där jag tycker att vi varit transparanta", säger Mattias Danielsson och fortsätter:
"Den tredje biten var en oro kring lock-ups som löpte ut. De fokuserade på att flera av dem som privatägt Yubico före noteringen sålde av aktier när den första delen av lock-up löpte ut i mars. Nu i september löpte den sista lock-upen ut där bara tre aktieägare omfattades, Bure, grundarna och jag där de trodde att det fanns en risk att vi skulle sälja."
Mattias Danielsson uppger vidare att bolaget upplever en fortsatt hög efterfrågan på sina produkter, vars kärnprodukt är säkerhetsnyckeln Yubikey som motverkar användandet av stulna inloggningsuppgifter.
"Det negativa är att hotbilden finns där. Det positiva är att vår produkt är en som på ett väldigt tydligt sätt hjälper företag som vill skydda sig och öka sin it-säkerhetsnivå. Och det gör att finns en hög efterfrågan. Historiskt sett så har vi sålt framförallt till techbolag, men nu så är det framförallt banker, finansiella sektorn och myndigheter som är de snabbast växande sektorerna. Det tror jag är en följd av en mer spridd hotbild än vad man såg för några år sedan", säger han.
Enligt Yubico har bolaget en global marknadsandel om cirka 4 procent.
"Marknaden vi finns på bedöms omsätta cirka 5 miljarder dollar om året. Och vår försäljning förra året var ungefär 200 miljoner dollar, så utifrån det hade vi ungefär 4 procents marknadsandel. Och sen växer ju förstås den marknaden med kanske en 15 procent om året, så att det finns definitivt en stor tillväxtpotential fortfarande", säger vd:n.
Vad har ni satt för mål kring marknadsandelarna?
"Vår målsättning kan delas upp i två delar. Den ena är att fler ska få tillgång till säker flerfaktorsautentisering, det vill säga kunna skydda sin inloggning. Det andra är att växa på marknaden där 4 procent ju inte är något att skryta om på sikt. Om man ska ha en riktigt bra position ska man ha kring 20 procent. Så det är väl ett medellångt mål i alla fall".
Inför er notering för omkring ett år sedan berättade du att ett fokus för er var att växa mer på den europeiska marknaden, hur har det gått?
"USA är fortfarande den största marknaden. Men Europa och Asien växer snabbare. Från lägre bas då. De regioner som växer snabbast i Europa är central- och Östeuropa."
Hur ser fördelningen mellan marknaderna ut?
"I runda slängar så är det fortfarande så att ungefär 60 procent är i USA och sedan är det knappt 30 procent i Europa och runt 10 procent i Asien och Oceanien. För några år sedan var det omkring 80 procent i USA."
Finns det en fortsatt tillväxt i USA?
"Ja, absolut. Men högre tillväxt finns i Europa och i Asien.
Yubico släpper sin rapport för det tredje kvartalet den 13 november.
Graf: Yubicos aktiekurs sedan publika blankare dök upp
Källa: Infront