PG var landets mest beundrade man
Sveriges mest beundrade man är död. PG Gyllenhammar blev 89 år. Den legendariske Volvo-direktören går bort vid en symbolisk tidpunkt, när den exportindustri han personifierade står inför väldiga utmaningar.
Göteborgaren Gyllenhammar var VD för biltillverkaren Volvo åren 1971 till 1983, och fortsatte som styrelseordförande i bolaget fram till 1993. En period av oljekris, strukturomvandling och comeback för svensk bilindustri.
År efter år röstades han fram som landets mest beundrade man, tills Carl XVI Gustaf tog över, ja, tronen. Förklaringen låg i framtoningen. I ett land med en tevekanal och ett fåtal dominerande exportföretag visste han att bygga både Volvos och sitt personliga varumärke.
Gyllenhammar var både före och efter sin tid. En brukspatron för ett unikt jämlikt samhälle. Alla kände igen den nasala dialekten, som gick fram på verkstadsgolv lika väl som i styrelserum och teverutor.
Svenska folket körde Volvo och började investera i bolagets aktie, det kallades ”ägarspridning”. Säkra familjebilar blev melodin, snarare än den flashiga sportmodellen P1800. Huvudkontoret skulle vara blygsamt.
Han överbryggade just denna klyfta mellan folkhem och industriell överklass
PG hade maktens öra och tänkte stort, ibland nästan på Donald Trump-nivå. Somliga idéer var framsynta – som fusioner inom bilindustrin och ett storskaligt oljesamarbete med norska staten som sånär blivit av och hade varit bingo för Sverige. Andra planer har fallit i barmhärtig glömska, som diversifieringen av Volvo genom förärv i helt andra branscher, eller stödet till Refaat El-Sayeds luftslott Fermenta.
Nästan hundra år har gått sedan de första serietillverkade Volvo-bilarna kördes fram på Hisingen i Göteborg. Fordonen fick backas ut eftersom växellådan hamnat fel. Så småningom skulle denna spinoff från kullagerindustrin rulla desto bättre.
Volvon blev en given del av svenskens frihetsdröm. Före detta statsministern Göran Persson skriver i sina memoarer om den första bilresan till Stockholm. Arbetarfamiljen från Vingåker fick plötslig möjlighet att ta sig ända till huvudstaden, men vågade sig inte riktigt hela vägen eftersom ryktet sade att den som tog fel fil i Södertälje inte kunde komma av förrän i Uppsala.
Direktör Gyllenhammar var desto mindre försiktig och blygsam, men överbryggade just denna klyfta mellan folkhem och industriell överklass. Han greppade Volvo-ratten precis när den svenska modellen stod i zenit, och motorvägen tycktes ligga öppen.
Resan framåt blev desto svängigare. Idag är Volvo, lika symboliskt, både en folkaktie på börsen och en folkhemsklenod med kinesiska ägare. Det svenskaste av varumärken, i stormens öga av hotande globalt handelskrig och skakig omställning till miljövänligare teknik.
Gyllenhammar fick en lång karriär också som styrelseproffs och näringslivsorakel. Men hans namn kommer alltid att förknippas med bilen som lika gärna kunde ha hetat ”Gabrielsson-Larsson”, enligt dåtidens tradition att döpa efter upphovsmännen. Nu råkade det i stället bli latinets ”jag rullar”, alltså Volvo. Precis som PG gjorde.