Prenumerationsvillkor

Prenumerationsvillkor

Uppdaterad: 2025-03-13

Dessa prenumerationsvillkor (“Prenumerationsvillkoren”) reglerar din prenumeration och gäller mellan dig (“du”, ”dig”, ”ditt” i det följande) och EFN Ekonomikanalen AB, org.nr. 556930-1608, (”vi, ”oss”, ”vår” i det följande). Prenumerationsvillkoren berör dina juridiska rättigheter och skyldigheter. Villkoren gäller när du tar del av Prenumerationstjänster som tillhandahålls av oss.

1. Allmänt

Vi erbjuder från tid till annan olika prenumerationstjänster av vårt redaktionella innehåll, digitalt och i pappersform, till kunder via bland annat EFN.se eller genom digitala applikationer (”Prenumerationstjänst”). När du beställer eller använder en Prenumerationstjänst blir även de generella användarvillkoren (”Användarvillkoren”) tillämpliga. Du kan ta del av Användarvillkoren här. Prenumerationsvillkoren och Användarvillkoren benämns gemensamt ”Villkoren”. Vid motstridigheter mellan Prenumerationsvillkoren och Användarvillkoren ska Prenumerationsvillkoren äga företräde. 

Genom att beställa eller använda en Prenumerationstjänst godkänner du Villkoren. För att ingå avtal om Prenumerationstjänst måste du vara minst 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans eller annan förmyndares godkännande.

2. Betalning

Prenumerationstjänsten ska betalas månadsvis i förskott om inte annat avtalats. Betalning kan endast ske med kortbetalning via vår betaltjänstleverantör. I tillämpliga fall och om det framgår i samband med köp gäller även sådan betaltjänstleverantörs särskilda villkor i tillägg till Villkoren. 

Vid betalning kommer ditt kort att debiteras aktuell avgift för prenumerationsperiod på 30 dagar och sedan automatiskt var 30:e dag, om inte Prenumerationstjänsten har sagts upp i enlighet med dessa Prenumerationsvillkor. Vid utebliven betalning vid förfallodatum har vi rätt att säga upp Prenumerationstjänsten. 

Vi har rätt att ta ut påminnelseavgift, dröjsmålsränta och inkassokostnader enligt lag. 

Om betalning inte kan genomföras vid angivet betalningstillfälle kommer kunden att informeras om detta. I de fall där betalningsmetoden inte korrigeras inom angiven tidsfrist efter utskickad påminnelse, och betalning därmed inte kan genomföras, kommer prenumerationen att avslutas automatiskt.

Som ny kund hos oss erbjuder vi, för särskilt specificerad Prenumerationstjänst, en kostnadsfri provperiod de första 90 dagarna.

  • Om kortuppgifter har angetts vid registrering, fortsätter Prenumerationstjänsten automatiskt att löpa tillsvidare i enlighet med punkt 3 nedan vid utgången av den kostnadsfria 90-dagarsperioden.

  • Om kortuppgifter inte har angetts vid registrering, behöver dessa uppges innan provperiodens slut för att Prenumerationstjänsten ska fortsätta. Om detta inte görs avslutas prenumerationen automatiskt.

Prenumeranter kommer att meddelas via e-post senast 7 dagar innan provperiodens slut med information om den fortsatta prenumerationen och eventuella åtgärder som behöver vidtas.

Provperioden gäller endast en gång per prenumerant.

Alla priser som anges på vår webbplats är i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms(6%). Vi förbehåller oss rätten att justera priser vid eventuella ändringar i skatter, avgifter eller andra kostnader som påverkar priset för våra tjänster. 

3. Tillsvidareprenumeration

Vår Prenumerationstjänst innebär att tjänsten löper i 30 dagars perioder från och med köpet, tills att tjänsten sägs upp. Uppsägning ska ske senast 4 dagar före den aktuella periodens slut (se även punkt 8). Så länge du inte säger upp din Prenumerationstjänst förnyas avtalsperioden automatiskt var 30:e dag. 

4. Pris

Information om aktuella priser för våra Prenumerationstjänster finns på EFN.se. Alla priser som anges på vår webbplats anges i svenska kronor (SEK) och inkluderar moms. Vi har rätt att ändra prenumerationsavgiften genom att meddela dig i skälig tid innan ändringen träder i kraft.

5. Digital prenumeration

En Prenumerationstjänst som innebär tillgång till innehåll i digital form fordrar att du har ett personligt användarkonto på EFN.se. Tillgång till innehåll i digital form förutsätter också att du har en internetuppkoppling och kan kräva att du använder viss hårdvara eller mjukvara.

6. Leverans av papperstidning

Om Prenumerationstjänsten inkluderar leverans av papperstidning sker leverans enligt vid var tid gällande utgivningsplan för sådan tidning. Leverans av papperstidning sker endast under vardagar. Korrekt leveransadress och märkning av brevlåda är en förutsättning för leverans. Vid utebliven leverans måste du informera oss inom fem dagar från aktuell utgivningsdag.  

7. Adressändring och uppehåll

Adressändringar ska anmälas genom att kontakta oss minst en vecka i förväg. Notera att en adressändring kan medföra en avgift. Vi levererar inte våra papperstidningar till adresser utanför Sverige.

Det är möjligt att begära ett tillfälligt uppehåll av leverans av papperstidningen. Prenumerationspriset kvarstår även vid ett uppehåll. Digitalt innehåll är fortsatt tillgängligt under uppehåll av papperstidning.

8. Uppsägning av prenumerationstjänst

Uppsägning ska ske 4 dagar före den aktuella prenumerationsperiodens slut. Prenumerationen avslutas vid periodens slut, även om uppsägning sker under pågående period. Utebliven betalning gäller inte som uppsägning. Återbetalning av erlagd betalning medges ej vid uppsägning under en pågående prenumerationsperiod.

Uppsägning av en prenumeration kan ske genom att kontakta kundservice, t.ex. via mejl eller telefon. Eller via "mitt konto" på EFN.se Kontaktuppgifter till kundservice finns på EFN.se

10. Ångerrätt

Om du köper en Prenumerationstjänst i egenskap av konsument har du rätt att ångra ditt köp. Du ska då meddela oss inom 14 dagar från att du mottagit det första numret eller, om köpet avser en digital prenumeration, från att avtalet ingicks. Du kan utnyttja din ångerrätt genom att kontakta vår kundservice. Kontaktuppgifter till kundservice finns på EFN.se. Du kan även använda dig av den ångerblankett som finns på Konsumentverkets webbplats, www.konsumentverket.se. Vi förbehåller oss rätten att ta betalt för tiden som du har utnyttjat tjänsten, för det fall köpet omfattade en betaltjänst.

10. Force Majeure

Vi ansvarar ej för förlust eller förseningar orsakade av omständigheter utanför vår kontroll, såsom strejk, extrema väderförhållanden, myndighetsrestriktioner, brand, krig eller krigsliknande handling, epidemi, pandemi eller andra force majeure-händelser.