AI lyfter kundtjänsten - men datalag oroar
Artificiell intelligens är särskilt användbart för automatiserad kundtjänst, det menar affärssystemleverantören Salesforce som har utvecklat en lösning för just detta. Samtidigt väcks frågor om hur säkert det är att låta ett amerikanskt företag hantera data för nordiska företag.

Klicka på ▶️-knappen uppe till vänster i bilden här ovanför för att se tv-intervjun!
Cloud Act är en amerikansk lag som gör det möjligt för brottsbekämpande myndigheter i USA att begära ut data som lagras utanför USA:s territorium. Det innebär att svenska företagsdata potentiellt kan hamna i händerna på FBI eller NSA, utan att svensk lagstiftning väger in. Lagen står dessutom i direkt konflikt med EU:s dataskyddsregler GDPR.
Men på amerikanska Salesforce, som är störst i världen på CRM-system och kundrelationshantering, så betonar Sverigechefen Sven Nordquist att kunderna inte ska vara oroliga varken för amerikanska myndigheter eller att AI-systemen skulle använda företags interna data för träningsändamål utan att kunderna vet om det.
– Det gäller att se till att datat ligger på rätt ställe och att alla säkerhetsmekanismer fungerar. För inget företag vill ju att företagsdata ska läcka ut från olika AI-teknologier. Där har vi kommit väldigt långt. Vi har en världsledande teknologi på området och med Salesforce så är datat säkert, säger Sven Nordquist.
Ett av de bolag som ligger i startgroparna för att använda AI-agenter för sin kundtjänst är Entercard som ägs gemensamt av bankerna Barclays och Swedbank.
– AI kan både göra behandlingen av kundservicefrågor snabbare och ge en bättre kundupplevelse, säger Robert Hansen, som ansvarar för Salesforce på Entercard.
Se tv-inslaget där Sven Nordquist även förklarar varför Sverige och norra Europa är viktiga områden för en mjukvarujätte som Salesforce, och hur Finnair förbättrar sin kundtjänst med hjälp av AI-lösningen Agentforce, som bygger på så kallad Agentic AI, där kraftfull artificiell intelligens kombineras med kund- och företagsdata.
Följ taggar
