Alkoholen tappar greppet om USA – branschen i kris

Allt fler amerikaner vänder alkoholen ryggen – och de som fortfarande dricker gör det mer sällan.
Nu tvingas alkoholbranschens jättar tänka om.
– Branschen har aldrig varit under större press, säger Bottle Raiders marknadschef Amanda Paul-Garnier till Yahoo Finance.

Amerikaner väljer i allt större utsträckning bort öl för alkoholfria alternativ som Corona Cero. Foto: Shutterstock
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

En iskall öl? För många amerikaner är svaret numera alkoholfritt. Enligt en färsk undersökning från Gallup är det bara 54 procent av landets vuxna som dricker alkohol – den lägsta siffran sedan 1939. Och bland dem som gör det har konsumtionen halverats under de senaste 20 åren.

En stor anledning är en ökad medvetenhet om hälsoriskerna. En rapport från tidigare folkhälsochefen Vivek Murthy kopplar alkoholkonsumtion till cancer och föreslår varningstexter på flaskor – precis som på cigarettpaket.

För alkoholföretagen är utvecklingen ett dråpslag. När branschens jättar nyligen presenterade sina kvartalsrapporter var trenden tydlig: Molson Coors tappade 7 procent i volym, Corona-distributören Constellation backade 3,3 procent, och Boston Beer föll med 0,8 procent. Anheuser-Busch klarade sig något bättre med ett tapp på 1,9 procent.

– Ärligt talat, så har vi inte sett någon förbättring i konsumenternas tillförsikt eller beteende, konstaterade Molson Coors vd Gavin Hattersley i samband med bolagets senaste kvartalsrapport.

Satsar stort på alkoholfria alternativ

Anheuser-Busch satsar därför stort på alkoholfria alternativ. Intäkterna från bolagets alkoholfria ölsortiment – med Corona Cero i spetsen – steg med 33 procent, betydligt mer än tillväxten i traditionella märken.

– Vi ser alkoholfri öl som en nyckel till tillväxt, säger vd:n Michel Doukeris till Yahoo.

Kulturförskjutningen syns över alla åldrar och inkomstgrupper. Bland unga vuxna dricker nu bara varannan person alkohol. Enligt forskare påminner utvecklingen starkt om hur attityderna till tobak förändrades på 60-talet – och resultatet ser ut att kunna bli lika omvälvande.

– Vi har verkligen lyckats vända attityder, uppfattningar och beteenden kring tobak på ett sätt som jag tror att vi också kan göra med alkohol. Måttlig alkoholkonsumtion är mer populär nu än någonsin tidigare, säger Peter Monti, professor vid Brown University och expert på alkoholbruk, till Yahoo.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;