Aller Medias omsättning rasar
Aller Media Nordics rapporterade en nettoomsättning på 2 389 miljoner danska kronor för det brutna räkenskapsåret 2023/2024.
Ett tapp på 255 miljoner danska kronor – motsvarande 390 miljoner svenska kronor – jämfört med 2022/2023.

Rörelseresultatet, EBIT, har vänt till en förlust på 10 miljoner danska kronor, jämfört med ett resultat på 4 miljoner danska kronor under föregående räkenskapsår.
I årsredovisningen går det att läsa att nedgången främst kopplas till den fortsatta strukturella nedgången i tryckta upplagor, framför allt inom segmentet för veckotidningar.
Vidare kan man läsa att företaget ökat sin digitala närvaro väsentligt bland annat genom Elle, Hänt och Svensk Damtidning i Sverige, Se & Hör och Billet-Bladet i Danmark, Se & Hør och Sol i Norge samt Seiska i Finland.
Aller Media Nordic ingår i Allerkoncernen, som i sin årsredovisning för 2023/2024 konstaterar att resultatet för perioden inte nådde de mål som sattes i föregående årsrapport. Trots detta beskriver koncernen utvecklingen som ”tillfredsställande”, med hänvisning till flera strategiska och nödvändiga förändringar som har genomförts. Dessa åtgärder har haft en negativ inverkan på det totala resultatet, men samtidigt bidragit till en förbättring av rörelseresultatet.
