Alligoaktien kan börja springa i förväg
Bakslagen har präglat de senaste rapporterna från Alligo och marginallyftet har kommit av sig. Att vänta på en vändning är tråkigt, men här kan det löna sig att blicka framåt efter ett förlorat år.
Niomånadersrapporten blev en ny sur karamell för Alligos aktieägare att suga i sig. Den här gången tappade aktien 7 procent på rapportdagen, i somras utlöste halvårsrapporten en snyting på nästan 10 procent och rapporten före det ”belönades” med en 6-procentig nedgång.
Alligo som bolag är tämligen anonymt för gemene man, men lite mer känt är bolaget under sina varumärken Swedol och Tools där de drygt 220 butikerna säljer allt ifrån arbetskläder och skyddsutrustning till verktyg och andra förnödenheter till företagskunder i Norden. En verksamhet som är beroende av att kunderna har tryck i sin verksamhet och när de inte riktigt har det så kan det se ut som nu: svagt negativ organisk tillväxt och marginaler som pressas av en mix där små och medelstora kunder går trögare än storkunderna. I tredje kvartalet handlade det om en rörelsemarginal (justerad ebita) som föll från 9,0 till 6,4 procent.
Återkommande besvikelser och lång väntan på att en ganska tydlig plan för resultatförbättringar ska bita kan få även den mest tålmodige placeraren att ge upp och leta efter bättre alternativ. Det är vad som har hänt under året då Alligos aktiekurs i det närmaste är tillbaka där året började.
Frågan är om det är värt att fortsätta vänta på lyftet. Jag svarar ja och lutar mig mot att färdplanen för att komma tillbaka i bättre form är trovärdig, även om den är mer långsam än önskat.
Planen går i grova drag ut på att Norge och Finland, som tillsammans utgör knappt halva omsättningen, ska bli mer likt Sverige som står för 55 procent av omsättningen. I Sverige är lönsamheten klart högre och det kan bland annat spåras till en högre andel egna varumärken men också till fler små och mellanstora kunder.
Bland de egna varumärkena kan nämnas Swedol, Ampro, Björnkläder och Univern och totalt står egna varumärken för 18 procent av omsättningen, där merparten är kopplat till arbetskläder och skyddsutrustning. Framför allt i Finland finns utrymme att få upp andelen egna varumärken.
2024 är ett förlorat år
För tillfället är det ingen region som når upp till bolagets marginalmål (ebita) om 10 procent, men så sent som under helåret 2023 låg Sverige över 11 procent. Det talar för att med genomförda effektiviseringar och med en bättre marknad i ryggen ska det inte vara en omöjlig uppgift för vd Clein Johansson Ullenvik, som tidigare var vd för Swedol, att på sikt infria målet för hela gruppen.
I år kommer det dock inte att vara nära utan 2024 kan man med fördel lägga till handlingarna redan nu för att blicka framåt istället. Efter ett besvikelseår utan tillväxt finns det goda chanser för att medvinden äntligen kommer tillbaka under 2025 när byggmarknaden och industrin passerar botten för den här cykeln. Och med högre volymer ligger två betydligt starkare marginalår inom räckhåll – där ett utfall strax under marginalmålet 2026 är mitt huvudspår.
2022 | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E | |
Nettoomsättning (mkr) | 9211 | 9335 | 9335 | 9895 | 10489 |
Rörelseresultat (mkr) | 669 | 748 | 560 | 802 | 965 |
Vinst/aktie (kr) | 9,5 | 9,9 | 6,5 | 10,6 | 13,6 |
Utdelning per aktie (kr) | 3,00 | 3,50 | 3,75 | 4,25 | 5,00 |
Direktavkastning % | 3,8 | 2,8 | 3,0 | 3,4 | 4,0 |
P/e-tal | 8,3 | 12,5 | 19,3 | 11,8 | 9,2 |
Källa: Alligo/EFN Finansmagasinet |
Tittar man på årets värdering så infinner sig inget köpsug men i takt med att 2025 och 2026 blir viktigare för synen på aktien så kommer p/e-tal på 12 respektive 9 desto att uppfattas som betydligt intressantare.
Balansräkningen är i gott skick och tillåter att Alligo fortsätter nöta på med tilläggsförvärv. Bara under tredje kvartalet slutfördes fyra förvärv som biffar upp positionen i Finland och inom segmentet svetsprodukter.
Utdelningen till aktieägarna har höjts något år för år efter pandemin och ger en hygglig men inte fantastisk direktavkastning runt 3 procent. Inget att hetsa upp sig över men en tröst om vändningen fortsätter att dröja.
Största ägare | Kapital | Röster |
Nordstjernan | 54,6% | 49,6% |
Fidelity Invest. | 8,3% | 7,5% |
Van Lanchot Kempen | 7,5% | 6,8% |
SHB Fonder | 2,7% | 2,4% |
3AP-fonden | 2,0% | 1,8% |
Källa: Holdings |
Att de attraktiva värderingsmultiplarna på vinsterna som ligger 1-2 år bort baseras på en rejäl vinståterhämtning gör visserligen att säkerhetsmarginalen är lite i klenaste laget för att det ska vara ett solklart läge att gå in tungt i aktien. Samtidigt tror jag inte att det kommer att behövas särskilt starka bevis för att det har vänt på slutmarknaden för att Alligoaktien ska börja springa i förväg.
Fallhöjden borde därför vara begränsad och jag tycker att den uppvägs av potentialen i att vara med från början när kunderna till slut vaknar till och ökar sina beställningar. Fjärde kvartalet kan säkert bli ytterligare en blek historia men våga ställa in siktet lite längre fram. Håll i, håll ut. Köp.
Alligo
Börsvärde: 6,1 miljarder kronor
Aktiekurs: 121,60 kronor
Rekommendation: Köp
För: Planen för marginalförbättringar bör spela ut bra när slutmarknaden väl vänder och då är värderingen attraktiv.
Emot: En trög marknad kan visa sig mer ihållande än väntat och upprepade besvikelser hämmar aktien.
Det här är en aktieanalys från en av våra analytiker på EFN Finansmagasinet.
Analyserna sträcker sig på tolv månaders sikt och utvärderas därefter. Råden som ges är köp, avvakta eller sälj.