Analytiker: Inget långsiktigt lyft för lyxaktierna
Efter stimulanspaketet i Kina – ett land vars marknad är avgörande lyxvarumärken – har lyxaktier rusat. Nu varnar analytiker för den kortsiktiga entusiasmen.

Kina står för ungefär 30% av lyxindustrins konsumtion och förra veckan rusade lyxaktier efter Kinas centralbank presenterade ett nytt stimulanspaket. Men nu lyfter analytiker ett varnande finger för att det långsiktiga lyftet kanske inte blir av.
Lyxbolagssektorn har haft tre dåliga år på de senaste 30 åren – vilket är unikt – och brukar generellt gå ner mindre än marknaden på dåliga börsår och lite bättre än börsen på positiva år. I år har sektorn har gått ganska dåligt där bland annat Guccis ägare Kering – vars aktie vaknade till liv i förra veckan – har vinstvarnat flera gånger efter den minskade konsumtionen i Kina. Hermes, vars kundkrets är trogna och återkommande år efter år, är den enda som har positiv avkastning.
– Det finns ju många faktorer som kanske inte talar för att det blir det här långsiktiga lyftet som man såg i kurserna under förra veckan, säger Placeras börsskribent Per Ståhl i EFN Direkt.

Ståhl fortsätter med att peka på komplexiteten i kundkretsarna för lyxvarubolag. Bland Guccis konsumenter är ungefär hälften nya kunder varje år, och därför blir märket mer exponerat mot förändringar av hur mycket kunderna har i plånboken.
– De har kanske 70 procent sparande i fastigheten. Tittar vi på Hermes har deras kunder kanske 10 procent av sitt sparande i fastigheten, och 90 procent i andra tillgångar. Därför är det en komplex sektor och du har olika typer av kunder fast det är lyxvarubolag, säger Ståhl.
Följ taggar
