Analytiker: Skistar gynnas av internationella gäster

Skistar redovisar ett svagare fjärde kvartal än väntat, men Handelsbankens analytiker Stefan Stjernholm är fortsatt positiv. Justerat för fjolårets fastighetsvinster visar bolaget på tillväxt – och internationella gäster pekas ut som en nyckel till de starkare marginalerna.

Stefan Sjöstrand, vd för Skistar till vänster, Åreskutan till höger.
Stefan Sjöstrand, vd på Skistar- Foto: EFN och TT
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Skistar har presenterat sitt bokslut för helåret i bolagets brutna räkenskapsår. Fjärde kvartalet blev svagare än väntat med en minskad omsättning och ett sjunkande rörelseresultat.

Stefan Stjernholm, som bevakar bolaget för Handelsbanken, tar kvartalssiffrorna med ro. Särskilt lyfter han fram fastighetsvinster från fjolåret som påverkat siffrorna för jämförelsekvartalet.

Justerat för fastighetsvinsten steg omsättningen 2 procent och rörelseresultatet med 12 procent i kvartalet.

– Det fjärde kvartalet kom in i linje med våra förväntningar. Det här är Skistars lågsäsong, det vet vi alla och i ett litet kvartal slår fastighetsvinsterna hårt. Tittar man bara på driften av destinationerna och hotellet så är det något högre försäljning och något lägre förlust.

Vad är det för typ av fastighetsvinster?

– Skistar, ibland själva och ibland tillsammans med Peab, utvecklar och tar fram byggrätter, samt exploaterar liftnära boenden som de sedan säljer till privatpersoner.

Internationella gäster stärker Skistars marginal

I kvartalsrapporten framkom det också att bokningsläget inför vintern ligger 2 procent lägre än under fjolåret. Även här är Stefan Stjernholm lugn.

– Det kan tyckas svagt vid första anblick, men bokningarna för inledningen av vintersäsongen är upp 3 procent. Det är också där som Skistar kommer att fokusera marknadsföringen. Så jag är inte allt för orolig, jag tror det kommer att komma påfyllningsbokningar, alltså att man bokar närmare avresa.

För helåret föll omsättningen med 1 procent, medan rörelseresultatet stärktes med 6 procent.

Hur har Skistar lyckats stärka sina marginaler?

– Första delen av vintersäsongen var väldigt stark och det är gynnsamt med mer internationella gäster, som är mer lönsamma kunder. Det är det som står bakom marginalförstärkningen.

För helåret som har gått stod internationella gäster för 40 procent av andelen gästnätter, och över 50 procent av intäkterna.

Stefan Stjernholm kallar helåret för "bra" och betonar att påsken ligger tidigt nästa år. I år tyngde en varm påsk det tredje kvartalet.

SHB har i nuläget en köprekommendation på Skistar.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;