Aktiechefen om Saab: ”Väcker stor osäkerhet”
Saab visar högre försäljningstillväxt än väntat.
Men marginalen för fjärde kvartalet når inte upp till analytikernas förväntningar.
– Det väcker stor osäkerhet om det leder till att man får justera marginalantaganden man har för kommande kvartal lite grann, säger Karl Hedberg, aktiechef på Carnegie Private Banking.
På fredagen släppte Saab preliminära siffror som visade på att försäljningen ökade mer än väntat.
Försäljningen för helåret förväntas landa på 63,8 miljarder kronor, vilket är bättre än vad bolaget själv trott och även över analytikernas förväntningar, som ligger på 62 miljarder kronor, enligt Factset.
Saab-aktien steg inledningsvis till runt 3 procent – men backade sedan tillbaka. Vid 13.45 låg kursen på -4,41 procent.
– När man kollar noggrannare så är resultatet sämre än vad man hade räknat med. Då blir det naturligt att det blir negativ tilt det på det, säger Karl Hedberg, aktiechef på Carnegie Private Banking.
”Väcker stor osäkerhet”
Karl Hedberg säger att förväntningarna var en stor efterfrågan för Saabs produkter som hade högre marginal, snarare än lägre.
– Det väcker stor osäkerhet om det leder till att man får justera marginalantaganden man har för kommande kvartal lite grann, säger han.
Hur ser du på lönsamhetens utveckling om man blickar längre fram?
– Jag tror på sikt så bör lönsamheten fortsätta stiga. Sånt läge där efterfrågan är så pass stor och det är mindre produktionsbegränsningar så bör det även synas i form av en positiv marginalutveckling.
”Tar tid att få upp marginalen”
Samtidigt som den organiska försäljningen ökar mer än väntat så förändras inte guidningen i rörelseresultatet.
– Det skulle kunna tala för att marknadens förväntningar på lönsamheten är något för höga. Det kommer behöva justeras ner lite grann. Sen tror jag bolaget är lite konservativa och vill hellre överraska åt det positiva hållet, säger Karl Hedberg.
– Men jag tror det finns ett visst inslag i att marknaden är lite för positiv. Det finns en stor och långsiktig efterfrågan och det behöver inte betyda att lönsamheten går hand i hand. Det kommer kunna vara så att efterfrågan drar upp försäljningen, men det tar tid att få upp marginalen.