Ännu ett tullundantag upphör – konsumenter betalar priset
Internationella bolag kommer att stoppa leveranser till USA efter att ett undantag gällande tullar på små paket snart kommer att löpa ut.
Det borttagna undantaget blir det senaste slaget mot småföretag i tullkriget.

Från och med fredag kommer det så kallade "de-minimis" undantaget, som tillät leveranser värda 800 dollar eller mindre att tas in i USA utan tullavgifter, att slopas. Detta blir ett bakslag för flera av de stora internationella e-handelsbolag som är i behov av kryphål, skriver CNN Business.
Redan i maj avbröt trumpadministrationen undantaget för leveranser från Kina och Hongkong. De höga tullarna, som sänktes från 120 procent till 54 procent, drabbade då särskilt lågprisaktörer som Shein och Temu.
Det internationella postföretaget DHL meddelade att måndag 25 augusti blir sista dagen de accepterar försändelser till USA. De ansluter sig därmed till flera europeiska aktörer som också stoppar leveranser, inklusive Österrikes postverk, som kommer att sluta acceptera försändelser till USA den 26 augusti.
Lägger tulleffekterna på konsumenten
Enligt det senaste exekutiva beslutet kan företag tvingas betala 80 dollar per vara från länder med tullsats under 16 procent, upp till 160 dollar per vara för länder med tullsats mellan 16 procent och 25 procent, och hela 200 dollar per vara från länder med tullsats över 25 procent. Den 7 augusti införde USA nya tullsatser på flera handelspartner, där Brasilien fick den högsta på 50 procent.
Vissa bolag kommer att överföra de extra tullkostnaderna direkt till konsumenterna. Ett exempel på detta är hur det koreanska skönhetsmärket Olive Young att lägga en tull på 15 procent på alla sina beställningar som ska skickas till USA "oavsett inköpsbelopp".
Wool Warehouse, ett brittiskt garn- och hantverksföretag, uppskattade att de extra kostnaderna för export till USA kan öka med i genomsnitt 50 procent.
"Det här är uppenbarligen inget vi vill göra. USA är en viktig marknad för oss. Beslutet grundar sig på vår nuvarande förståelse av reglerna", skrev bolaget på sin hemsida.
