Apple kapar tjänster
Teknikjätten Apple har sagt upp "dussintals" säljroller i ett försök att effektivisera hur bolaget erbjuder produkter till företag, skolor och myndigheter.
Det rapporterar Bloomberg News på måndagskvällen.
Enligt källor med insyn ska ledningen ha meddelat de berörda anställda under de senaste veckorna. Apple har bekräftat att divisionen genomgår en omorganisation, men har inte preciserat exakt hur många tjänster som påverkas.
De uppsagda jobben omfattar bland annat kundansvariga som arbetade med större företag, skolor och myndigheter. Även personalen som driver Apples briefingcenter för institutionella möten och produktdemonstrationer för potentiella kunder påverkades, enligt rapporten.
Enligt Bloomberg är det ovanligt att Apple genomför nedskärningar i en hel division, och åtgärden är särskilt anmärkningsvärd eftersom bolagets intäkter växer i den snabbaste takten på flera år.
Under 2024 gjorde Apple ovanligt många nedskärningar, bland annat på grund av produktnedläggningar och en osäker ekonomisk situation. Det har bland annat drabbat anställda inom det långvariga – och numera nedlagda – projektet för självkörande bilar samt initiativet för att utveckla egna skärmar till bolagets enheter. Även vissa AI-relaterade team och delar av tjänstedivisionen påverkades.
På andra håll i teknikbranschen är nedskärningar fortsatt utbredda. Tidigare denna månad meddelade Amazon att förtaget kommer att säga upp mer än 14.000 anställda, medan Meta Platforms nyligen sade upp flera hundra roller inom sin AI-verksamhet.