Årets helghandel förväntas bli relativt blygsam

Helghandeln i USA väntas öka 3,3 procent i år, vilket skulle vara lite svagare än förra året och under det långsiktiga snittet på 4,3 procent.
Det skriver Wells Fargo i en analys. Helghandeln beräknas från 1 november till och med december.

Helghandeln i USA förväntas bli något dämpad det här året. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Under ett år då ihållande konsumtion drivit på tillväxten och hjälpt ekonomin undvika recession, förutspår de en ganska blygsam julhandel som avslutning på 2024.

Populära teman från tidigare år återkommer även denna gång: julhandeln tidigareläggs allt mer, med mindre försäljning under den traditionella perioden från Black Friday (29 november i år) till jul.

Höga priser och minskat ekonomiskt stöd innebär att kampen om konsumenternas pengar fortsätter, och näthandlarna dominerar fortfarande när det gäller att dra in mest intäkter under helghandeln.

Samtidigt märks mer en känsla av "normalitet" i år. Konsumenternas köpkraft är återigen mer beroende av inkomstökningar, eftersom pandemins särskilda stödåtgärder har försvunnit.

Trots att konsumenterna har hållit igång den ekonomiska tillväxten, har försäljningen hos de återförsäljare Wells Fargo inkluderar i sin helghandelsmätning ökat i den långsammaste takten på sju år fram till september. Årets momentum är alltså inte lika starkt som under åren efter pandemin.

Intensiv konkurrens

Både fysiska och nätbaserade butiker blir alltmer flexibla och anpassar sig till både tidiga och sena köpare, men med en så intensiv konkurrens om konsumenternas pengar är hushållen på jakt efter värde i år och kommer sannolikt att spendera mindre på traditionell detaljhandel än tidigare.

Men även om avslutning på året för detaljhandeln väntas bli lite mer blygsam, är det ett faktum att konsumenterna spenderar mer utspritt under året i stället för att vänta till jul.

"Mot den bakgrunden behöver en svag avslutning för detaljhandeln 2024 inte väcka större oro för hållbarheten i konsumtionen under 2025", skriver de.

Tidigare har Mastercard Spendingpulse i en prognos i september spått en ökning i helghandeln med 3,2 procent i år.

De noterade att ett kortare "shoppingfönster" mellan Thanksgiving och jul i år kan få handlarna att lansera större rabatter tidigare under säsongen.

"Inflationen fortsätter att falla och konsumenterna fortsätter att förvänta sig, och kräva, erbjudanden och rabatter. Dessa är inte längre bara 'bra att ha', utan ses som nödvändiga", skrev Mastercard.

National Retail Federation, NRF, spår en ökning med 2,5 till 3,5 procent i helghandeln i år.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;