Autolivs vd: ”Positiv valutaeffekt – första gången på många kvartal”
Trots flera rekord i det andra kvartalet backar Autoliv omkring 2 procent efter fredagens rapport. Bilindustrin har det fortsatt tufft och enligt vd:n väntas bolagets produktion minska för helåret.
– Vi har haft en positiv valutaeffekt för första gången på många kvartal, säger Mikael Bratt till EFN.

Autoliv slog analytikernas förväntningar för kvartalets försäljning som ökade 4,2 procent jämfört med fjolårets andra kvartal och uppgick till 2 714 miljoner dollar. Väntat var 2 637 miljoner. Det justerade rörelseresultatet kom in i linje med estimaten och ökade med 14 procent i årstakt.
– Vi är glada att kunna presentera ett rekordkvartal för både omsättningen och lönsamheten i absoluta tal och marginalen trots en stökig omvärld. Det är en riktig arbetsseger för hela Autoliv-teamet. Vi har fortsatt ta marknadsandelar under en tid och internt har vi jobbat väldigt hårt med lönsamheten, kassaflödet och att trimma systemet genom att ta ut kostnader, säger Autolivs vd Mikael Bratt.
I kvartalsrapporten höjer bilsäkerhetsbolaget utsikterna för helårets organiska försäljning till 3 procent från tidigare 2 procent. Enligt vd:n beror höjningen främst på prishöjningarna till följd av Donald Trumps tullar.
Höjer försäljningsutsikterna
– I takt med att tullarna höjs så höjer vi också priserna vilket ger en högre omsättning när vi får kompensation för det. Det gör att vi kan höja utsikterna för vår organiska försäljning i år. Vår logik sedan dag ett har varit att det är slutkunderna som ska absorbera tullkostnaderna. Så här långt har vi lyckats bra i vårt arbete med det då 80 procent av tullavgifterna är kompenserade för under andra kvartalet och resterande 20 räknar vi med kommer in under nästa kvartal.
Våren har präglats av den amerikanske presidentens finanspolitik där tullar har införts mot både råvaror och länder. Samtidigt har dollarn försvagats rejält mot både euron och kronan sedan årsskiftet.
– I kvartalet har vi haft en positiv valutaeffekt för första gången på många kvartal. Dollarutvecklingen i förhållande till kronan är vi mindre påverkade av och för helåret är vår guidning att valutapåverkan blir noll procent, säger Bratt.
Aktien backar på rapporten
Sett till bolagets marknader växte Autoliv snabbare än fordonsproduktionen i både Europa, Amerika och Asien exklusive Kina. Organiskt växte försäljningen med 3,4 procent vilket var högre än den globala fordonsproduktionens ökning på 2,7 procent.
– Vi står oss bra i Kina också och det är där och hela Asien som vi förväntar oss att se tillväxt över tid. Sett till vår försäljning i förhållande till bilproduktionen har vi haft en mixeffekt under de senaste kvartalen som vi ser kommer justera sig under andra halvåret, att gapet börjar stängas syntes redan i slutet av andra kvartalet, säger vd:n och fortsätter:
– Hittills i år har bilproduktionen i Europa och Americas varit negativa och sett till helåret väntas hela produktionen vara ner en halv procent jämfört med 2024. Nordamerika har varit negativ i både första och andra kvartalet, så det är en fortsatt utmanande situation för bilindustrin.
Följ taggar
