Avanzas vd om utlandsplanerna

Gustaf Unger, Avanzas vd, har en hektisk förmiddag. Avanza har haft ett starkt kvartal med de högsta intäkterna någonsin i bolagets historia. 
– Superhektiskt men också superkul. Fantastiskt resultat och så skönt att få vara publik med vägen framåt. Och sen ännu viktigare tycker jag att det var ett bra kvartal för våra kunder. 

Avanzas vd Gustaf Unger tycker tredjekvartalsrapporten bjöd på ett "fantastiskt resultat". Foto: TT
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Han låter pigg på rösten och säger att han är nöjd med tredje kvartalets goda resultat, och fortsätter på börsspåret. Börsen gick upp 4 procent under kvartalet och hade ganska hög volatilitet – något som de tradingintensiva Avanza-kunderna gillar – även om det kanske var lite väl mycket av den varan i augusti, enligt Unger. Att private banking-kunderna på Avanza nu har fått möjlighet att investera i onoterade tillgångar, lyfter han som en spännande tillgångsklass. Nöjdast verkar han vara över skattefriheten på ISK och kapitalförsäkring.

– Det är ju grymt, betonar han.

– Betydligt mer än hälften av våra kunder har mindre än 300 000 på ISK och kapitalförsäkring. Så de kommer kunna dra nytta av den här skattefriheten fullt ut. Det är superkul!

Avanza rapporterade en rörelsekostnad som ökat med 13 procent sedan jämförelsekvartalet, där orsakerna som pekat ut har handlat om höga personalkostnader. Sedan Gustaf Unger tillträdde har flera förändringar i ledningen genomförts. Under tredje kvartalet har en en ny teknikchef börjat och en ny produktchef rekryterats. Därtill har vice-vd:n Gunnar Olsson meddelat att han lämnar Avanza för ICA. Därför är Unger inte helt klar med ommöbleringen.

– Sen är det ju så att vi har en personalomsättning på Avanza på 13-14 procent och en ledningsgrupp på 9-10 personer. Så fortsätter vi att agera så som vi generellt har gjort så kommer det fortsätta vara ändringar hela tiden.

Nya mål: "kan gasa mer"

Avanza har också gått ut med målet att etablera sig utomlands senast 2030.

– Vi agerar ju i den mest avancerade och utvecklade marknaden i Europa. Och vi har gjort det väldigt bra. Vi är ju klart ledande i Sverige, så att med det ryggen vill vi kliva utanför Sveriges gränser, säger han.

Från kundernas perspektiv tycker Unger att Avanza behövs ännu mer i Europa än i Sverige. Det följs av förklaringen om Sveriges låga priser och hur svenskar är relativt kunniga inom sparande och investeringar.

– Så är inte fallet i Europa.

Men Gustaf Unger vill inte avslöja vilka länder det handlar om.

– Jag vill gärna låta våra konkurrenter leva i ovisshet. 

EFN:s börskommentator Elin Wiker funderade i EFN Direkt på om Nederländerna – vars marknad liknar Sverige och är ett klassiskt exempel bland svenska techbolag – eventuellt skulle kunna vara ett alternativ som Avanza funderar på.

– Ja, där kan man ju ha olika åsikter. Vad skulle vara bäst? Är det bra att ha ett land som är lik Sverige? Eller ska man ha ett land som ligger 20 år efter eller 10 år efter för att vara med på hela resan?, resonerar Unger på frågan.

Kontentan av målet betonar han handlar om ett driv på Avanza för att göra nytta för sparare utanför Sverige och att skapa mer värde för deras aktieägare.

Om de nya finansiella målen för 2025 säger Unger att de gjort en strategisk översyn för att sätta långsiktiga mål som ska guida Avanza till fortsatt tillväxt. Målet om att nå en marknadsandel på 10 procent i Sverige fram till 2025 har ersatts. Istället ska Avanza växa sitt sparkapital med 15 procent per år.

– Vi har ändrat det för att vi kan påverka det i större utsträckning. Marknadsandelsmålet är mer beroende på makro och börs.

Förutom det uppgick antalet kunder på Avanza upp till 2 miljoner användare under kvartalet. De första nio månaderna på året fick bolaget nästan lika många kunder som under hela förra året. Framåtblickande ser Unger positivt på möjligheterna att fortsätta växa i Sverige.

– Vi har ambitiösa mål och vi vill mycket. Så jag är positiv till att vi kan gasa mer, säger han.

På tal om framtiden – har ni några större investeringsbehov framöver?

– Vi vill bli lika digitala och effektiva internt som vi är mot kund idag. Och där har vi ganska mycket förbättringspotential.

Det handlar om att flytta mer av produktionsmiljön till molnet, vilket förväntas kosta 300 miljoner totalt under hela perioden fram till 2030. Dessutom vill Avanza satsa mer på private banking och pension.

– Å andra sidan så ser vi potential att bli mer effektiva och bli smartare i hur vi prioriterar. Så det tar ju delvis ut varandra. Och då har vi satt det här kostnadsmålet på att växa kostnaderna med 8% i snitt per år fram till 2030.

Avslutningsvis säger Gustaf Unger att det varit full fart framåt under de dryga sex månader som han suttit på posten. 

– Det har varit full fart och det blir mer fart. Så det är bara att kavla upp ärmarna nu och köra.

Följ taggar

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;