Detaljhandeln i USA steg mer än väntat
Detaljhandelns försäljning i USA steg 0,7 procent i november.
Nya siffran beskrivs som en avgörande pusselbit för huruvida Fed kommer sänka styrräntan under morgondagen.
Veckans höjdpunkt som investerarna riktar blickarna mot är onsdagens amerikanska räntebesked från Fed där det är en 95-procentig chans att centralbanken sänker styrräntan med 25 punkter till spannet 4,25-4,50 procent, från dagens 4,50-4,75 procent, enligt CME Fedwatch.
Innan dess släpptes detaljhandelssiffror från USA på tisdagseftermiddagen där konsensus låg på en ökning med 0,5 procent i månadstakt enligt Trading Economics. I novembersiffran ingår Black Friday-handeln och början på julshoppingen som tagit full fart.
När siffrorna väl kom visade sig detaljhandelns försäljning i USA har stigit med 0,7 procent i november jämfört med månaden före. För detaljhandeln exklusive bilar steg försäljningen 0,2 procent och där hade analytiker väntat sig 0,4 procent.
Räknar man bort bilar och bensin steg försäljningen 0,2 procent.
"Stark julhandel i år"
Affärstidningen Barron's skrev inför att den väntade ökningen skulle tyda på en stabil nivå utan att väcka oro för att ekonomin är överhettad. Samtidigt som risken fanns att siffran kunde vara svagare än så då Thanksgiving och Black Friday låg senare än vanligt och Cyber Monday och Cyber Week hamnade därför i december, vilket spåddes påverka detaljhandelsbolagens försäljning.
Något som också visades i exempelvis varuhusjätten Costcos försäljning som var omkring 15 procent lägre under november på grund av den sena högtiden.
"Detaljhandelsförsäljning och konsumtionsutgifter (PCE) var troligtvis stark i inledningen av julsäsongens shopping," skriver Bill Adams, chefsekonom på Comerica Bank, i en kommentar.
Att Cyber week sköts fram till december bådar dock gott för detaljhandelssiffran för julmånaden. Enligt data från Adobe Analytics uppgick den totala onlineförsäljningen under Cyber Week till 41,1 miljarder dollar, vilket var en ökning på 8,2 procent jämfört med förra året. Även kreditkortsdata från Keybanc visar att försäljningen under första veckan i december var den näst starkaste veckan sedan september.
"Överlag kommer julhandeln vara mycket stark i år", skriver en grupp av Keybancs analytiker i en kommentar.