Axfood sänker prognos för nya butiker
Axfood, som bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige, redovisar ett rörelseresultat på 1.059 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2025.

Genomsnittet av sex analytikers estimat låg på ett rörelseresultat på 1.098 miljoner, enligt Infronts prognossammanställning.
Axfoods försäljning uppgick till 22.286 miljoner kronor under kvartalet. Analytikernas snittestimat var en försäljning på 22.509 miljoner kronor.
Rörelsemarginalen blev 4,8 procent för kvartalet, mot väntade 4,9 procent.
Justerat rörelseresultat uppgick till 1.099 miljoner kronor, med en justerad rörelsemarginal på 4,9 procent. Här var 1.121 miljoner kronor och en marginal på 5 procent väntat, enligt Infront.
Sänker prognosen för nya butiker
Axfood har tidigare kommunicerat en plan om att upprätthålla en hög expansionstakt och etablera 10-15 nya egenägda butiker under 2025.
"En viss förskjutning gör att nyetableringarna under året kommer att uppgå till 9 egenägda butiker. Därutöver utökas butiksnätverket med 3 handlarägda butiker som anslutit från konkurrerande butikskedjor", uppger bolaget.
Som ett led i arbetet med att stärka City Gross till att nå lönsamhet någon gång under andra halvåret 2026 belastas rörelseresultatet under 2025 med strukturkostnader.
"Strukturkostnaderna beräknas nu uppgå till cirka 115 miljoner kronor, en ökning jämfört med tidigare bedömning om 100 miljoner kronor", skriver bolaget.
Kostnaderna redovisas i segmentet City Gross och avser främst strukturåtgärder avseende en handfull butiker genom i huvudsak konceptbyten.
Följ taggar