Barcelona i blåsväder: Nya kryptodealen full av röda flaggor

FC Barcelona har hamnat i blåsväder efter att ha ingått ett uppseendeväckande sponsorskap med ett kryptobolag registrerat i Samoa, rapporterar Financial Times.
Bakom kritiken: okända ägare, oklar finansiering och en tydlig Andrew Tate-koppling.

FC Barcelona kritiseras för ett nytt sponsorskap med ett mystiskt kryptobolag registrerat i Samoa. Affären väcker frågor om okända ägare, oklar finansiering – och en oväntad koppling till influencern Andrew Tate, vars video lyftes i bolagets egna kanaler. Foto: TT Nyhetsbyrån
Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader – veckomagasin med unika analyser, intervjuer och reportage.

Barcelona kämpar sedan flera år med en hårt pressad ekonomi, tyngd av stora spelarinvesteringar och miljardlån kopplade till den försenade arenarenoveringen. För att försöka råda bot på problemen har klubben sålt av tillgångar, inklusive en del av sina långsiktiga tv-intäkter, och jagat nya intäktskällor.

Nu ser en av satsningarna ut att kunna bita dem i baken: Zero-Knowledge Proof – ett företag nästan lika mystiskt som det låter.

När Barcelona i början av november presenterade samarbetet reagerade många på just namnet – ett tekniskt begrepp inom kryptografin som beskriver hur någon kan bevisa något utan att avslöja några uppgifter om sig själv. 

”Vi spelar inte PR-spelet”

Men än större var reaktionen på bolaget bakom: en aktör registrerad i Samoa, utan kända ägare, utan tydliga företrädare och en digital närvaro som i princip begränsas till en anonym webbplats och ett nystartat X-konto med ett fåtal följare.

– Alla frågar: ”Vem står bakom detta?”, skriver företaget på sin webbplats och fortsätter:

”Som om namnen skulle göra koden starkare. Det gör de inte. Vi är verkliga – ingenjörer, kryptografer, före detta grundare, systemkrossare. Men vi spelar inte PR-spelet.”

Sedan dess har frågorna bara blivit fler.

Trots löften om transparens finns inga uppgifter om vilka som driver bolaget – eller vem som ska ha skjutit till de 100 miljoner dollar ZKP hävdar sig ha fått i finansiering. Kort efter att samarbetet med Barcelona offentliggjorts dök dessutom en video av Andrew Tate upp i företagets kanaler – en version av den kontroversielle influencerns uppmaning om att använda ”zero knowledge”-system för att undvika insyn från skattemyndigheter.

ZKP:s aktivitet på X gjorde inte saken bättre. När avtalet presenterades följde bolagets konto bara tre användare: FC Barcelona, Bitcoin – och just Andrew Tate.

”Djupt oroande”

Martin Calladine, författare till No Questions Asked: How football joined the crypto con, beskriver bristen på insyn som ”djupt oroande” och jämför samarbetet med några av de mest tveksamma kryptoavtal fotbollsklubbar ingått de senaste åren. Han varnar också för att Barcelonas supportrar riskerar att lockas in i att köpa mynt som ”lätt skulle kunna sluta med att vara värdelösa”.

Barcelona har å sin sida försökt tona ned kopplingen. I ett uttalande som publicerades efter avslöjandena hävdar klubben att den inte har ”någon som helst” koppling till ZKP:s token, inget ansvar för dess utgivning och inte använder ”den associerade teknologin”.

Kritik kommer också från personer med insyn i klubbens interna arbete. Xavier Vilajoana, tidigare styrelseledamot och nu utmanare till Joan Laporta i nästa års presidentval, ifrågasätter vilken due diligence Barcelona egentligen gjorde innan avtalet skrevs under. Han menar att valet av en hemlighetsfull kryptostartup visar hur ”desperation” präglar beslutsfattandet i den ekonomiskt pressade klubben.

– Det är oerhört oroande att Barças ledning skulle välja att koppla samman klubben med ett företag vars bakgrund väcker så många röda flaggor, säger han till FT.

Barcelona har inte svarat på Financial Times frågor om ZKP-avtalet, men hänvisar till ett uttalande där klubben distanserar sig från ZKP:s myntauktion och betonar att man inte har ”någon som helst” koppling till tokenutgivningen.

Hämta EFN:s app för iOS och Android - gratis: nyheter, analyser, börs, video, podd

Nytt nummer ute varje vecka

Testa EFN Finansmagasinet för 29 kr per månad i tre månader!

Ett helt magasin varje vecka fullspäckat med unika aktiecase, intervjuer med näringslivets mest spännande människor, reportage från platser som styr marknaden, livsstil och vetenskap.

Skaffa din prenumeration idag!

Nästa Artikel
;