Bättre resultat än väntat för Telia – lägger bud på Bredband2
Telias resultat var bättre än väntat – trots en lägre omsättning än prognos.
Bolaget upprepar nu sina helårsutsikter även om man ser utmaningar i Norge.
– Vinsttillväxten nära vår plan, om än med motvind i Norge, kommenterar vd Patrik Hofbauer.
Under morgonen meddelade Telia att de lagt bud på Bredband2.

Teleoperatören Telia öppnade böckerna för årets andra kvartal på fredagen. Det justerade ebitda-resultat blev 7 966 miljoner kronor för det andra kvartalet 2025, vilket var högre än det väntade 7 840 miljoner kronor.
Ebitda-marginalen uppgick till 40,3 procent – även den något högre än prognos.
– Med effektiviseringar som materialiseras och Sverige som levererar prognostiserade framsteg, förblev vinsttillväxten nära vår plan, om än med motvind i Norge, kommenterar vd Patrik Hofbauer i vd-ordet.
Nettoomsättningen blev 19 787 miljoner kronor. Här låg snittestimatet på 19 876 miljoner kronor.
På jämförbar basis var tillväxten 1,2 procent under kvartalet.
Upprepar helårsutsikter
Teleoperatören Telia står fast vid sina prognoser för helåret 2025 och räknar fortfarande med en tillväxt för det justerade ebitda-resultatet om minst 5 procent, på jämförbar bas.
Tjänsteintäktstillväxten väntas liksom tidigare uppgå till omkring 2 procent 2025.
Capex väntas uppgå till "under" 14 miljarder kronor 2025 och det fria kassaflödet väntas bli omkring 7,5 miljarder kronor, vilket är en upprepning av tidigare budskap.
– Trots den starka ebitda-tillväxten under andra kvartalet förväntar vi oss fortfarande att ebitda-tillväxten under tredje kvartalet kommer att vara något lägre än den tillväxt vi förväntar oss för hela året, med en re-acceleration i det sista kvartalet, säger vd Patrik Hofbauer i rapporten.
Lägger bud på Bredband2
Under morgonen kom också nyheten om att Telia har lagt ett rekommenderat bud om 3:25 kronor per aktie på First North-noterade Bredband2 – till en premie på 34,9 procent.
– Bredband2-teamet har gjort ett fantastiskt arbete med att bygga ett pålitligt varumärke som sticker ut som ett attraktivt och prisvärt alternativ, vilket skulle komplettera Telias etablerade premiumprodukter och göra det möjligt för oss att nå en ännu större och mer diversifierad kundbas, kommenterar Telias vd Patrik Hofbauer i pressmeddelandet.
Budet värderas till 3,1 miljarder kronor.
Följ taggar
